عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

 ۲۳ اسفند ۹۶، ۱۷:۱۰  احمد    

با سلام

بنده دارم روی این موضوع تامل می کنم که طریقه عرفانی شیعه با تمرکز بر جهاد با دشمنان خدا چه سابقه ای داشته است.طریقه ای که مقام معظم رهبری با توجه به دفاع مقدس خودمان روی ان تاکید می کند.اگر بتوانیم این طریقه را تبیین کنیم تاثیر زیادی در هدایت نسل جوان و جا افتادن سلوک عرفانی اسلامی شیعی خواهد داشت.اگر مواردی دوستان دارند خوشحال می شوم در همین وبلاگ به اشتراک بگذارید.بسیار از کاری که کردید سپاسگزارم اجرتان با حضرت زهرا"(س) انشالله موفق باشید.

 

پاسخ توسط مدیر در ۲۵ اسفند ۹۶، ۱۰:۵۰

سلام علیکم

بحث جهاد میان اهل عرفان سابقه ای طولانی و جهانی دارد

در عصر استعمار طریقت های عرفانی درگیری های دامنه داری با استعمارگران داشتند.

این طریقت ها در مراکش و الجزایر با فرانسه و در اتیوپی و سومالی و نیز در غرب، شمال غرب و شاخ افریقا با ایتالیا و انگلیس مبارزه کردند.

در مغرب تمام زوایای صوفیه مراکز دفاعی در برابر هجوم و اشغال‌گری اسپانیا و پرتغال بودند.

صوفیان مرکز و شمال آفریقا به خصوص در لیبی نیز در اوایل قرن بیستم در مبارزاتی طولانی با فرانسه در صحرا و لیبی با ایتالیایی‌ها درگیر بودند.

در همین دوران اهل تصوف در سومالی، در برابر اشغالگران اتیوپیایی و ایتالیایی و انگلیسی ایستادگی می کردند.

مواردی از این دست موضوع کتب و پژوهش های بسیاری بوده و هست که اگر توفیق الهی مدد فرماید بایستی گردآوری و در دسترس اهل تحقیق قرار گیرد.

در تاریخ کشور خودمان هم نقش تعالیم عرفانی شیعی در جهاد با دشمنان دین کم نیست و نمونه بارز آن را در تشکیل حکومت صفویه به عنوان مقتدرترین حکومت شیعی تاریخ ، می بینیم.

به هر حال تبیین جنبه های نظری است استکبار ستیزی عرفان شیعی و نشان دادن مصادیق آن در تاریخ و زمان حاضر ، کار خوب و لازمیست که که حضرتعالی به درستی به آن اشاره فرمودید. 

البته به حول و قوه الهی قدم بعدی در این وبلاگ اضافه کردن بخش عرفان عملی -آنطور که در حوزه های مبارکه علمیه ما تدریس می شود- هست و لعل الله یحدث بعد ذلک امرا.

 


 

۱۵ شهریور ۹۶، ۲۲:۰۴ مهسا مینایی 

سلام خدمت مسول محترم سایت ؛ بنده در حال کار روی موضوع عرفان اجتماعی هستم و از حضرتعالی کمک میخواهم تا بتوانم در این کار با سربلندی بیرون آیم. ممنون میشم راهنمایی بفرماید از چه کتب و منابع و سایت ها و ... استفاده نمایم.
و السلام علیکم

 

پاسخ توسط مدیر در ۲۴ شهریور ۹۶، ۱۰:۴۹

سلام علیکم 

می توانید نگاه عرفانی به اجتماع را در سفر اول و سوم از اسفار اربعة عارف مفایسه بفرمایید. بحث اسفار اربعة هم تقریبا در همه صحف عرفانی اسلامی وجود دارد.

وفقکم الله تعالی 

 


۷ شهریور ۹۶، ۱۴:۲۰  مصطفی    

سلام علیکم

از راهنمایی و فرصتی که گذاشتید بسیار ممنونم. ان شاء الله سعی خواهم کرد در حد وسع به مواردی که فرمودید عمل کنم.

ان شاءالله خداوند بر توفیقات و سعه وجودی تان بیافزاید.

برقرار و موید باشید.

پاسخ توسط مدیر در ۷ شهریور ۹۶، ۱۷:۲۴

و علیکم السلام و رحمه الله

خواهش می کنم، کاری نکردیم.

انشاء الله شما هم در راه فراگیری معارف توحیدی که اساس همه معارف است، مستقیم و موفق باشید.

 


۴ شهریور ۹۶، ۱۶:۵۶  مصطفی  

سلام علیکم

از راهنماییتون در مورد موضوع پایان نامه بسیار ممنونم/. ان شاء‌الله سعی می‌کنم یکی از موضوعات زیرمجموعه حضرات خمس را برای مقایسه با آیات و روایات انتخاب کنم. احتمالا از اشارات قرآنی که در متون عرفانی بزرگانی چون ابن عربی برای توصیف این اصطلاحات عرفانی هست، بتوان به سرنخ هایی برای ورود دست یافت و سپس از آثار علامه طباطبایی(ره) بهره برد.

فقط اگر ممکن است بفرمایید به نظر شما از کدام منابع عرفانی که ترجمه روان و قابل فهم تری برای امثال حقیر دارد استفاده کنم.

با تشکر مجدد. موید باشید.

 

پاسخ توسط مدیر  در ۷ شهریور ۹۶، ۱۰:۳۰

و علیکم السلام و رحمه الله

توصیه اولیه حقیر تحصیل زبان عربی و کار با متون دست اول عرفانی است که عموما به زبان عربی نگاشته شده اند.

در غیر این صورت و ضرورت استفاده از متون ترجمه شده اکیدا عرض می کنم از کتبی استفاده بفرمایید که توسط اساتید معظم حوزوی به فارسی تالیف یا ترجمه شده اند. کتاب های عرفانی که صرفا توسط مترجمین (حتی با سابقه و حرفه ای) به فارسی برگردانده شده، نوعا به دلیل عدم آشنایی مترجم با دقایق و لطایف اصطلاحات و تعبیرات عرفانی و شاکله ی کلی این بحوث، چندان قابل استفاده نیستند.

علیهذا به نظر حقیر حضرتعالی می توانید از کتب حضرت آیت الله جوادی آملی (نظیر عین نضاخ، تحریر ایقاظ النائمین و تحریر رساله الولایه)، کتب عرفانی علامه حسن زاده آملی (نظیر ممدالهمم و بخش های عرفانی کتب هزارو یک نکته و هزار و یک کلمه)، آثار استاد یزدان پناه (مانند اصول و مبانی عرفانی نظری)،  استاد امینی نژاد (نظیر حکمت عرفانی)، مکتوبات علامه حسینی طهرانی(نظیر توحید علمی و عینی و الله شناسی)، نوشته های حجه الاسلام نائیجی (نظیر ترجمه و شرح تمهید القواعد و ترجمه  شرح مصباح الانس) -کثرالله امثالهم- استفاده بفرمایید.

 


۱ شهریور ۹۶، ۱۷:۱۱   

سلام علیکم. حقیر هم به نوبه خودم تشکر می کنم. اجرکم علی الله

فقط یک خواهش داشتم و آن این که چون حقیر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در رشته عرفان اسلامی توفیق تحصیل در این رشته نورانی را به حد وسع دارم، لذا تقریبا نیمه دوم سال جدید باید موضوعی را به عنوان پایان نامه ارائه کنم.

به دنبال این هستم که قبل از این که اساتید خودشان موضوعی را (که احتمال میدهم بیشتر تاریخی و مقایسه مثلا زندگی فلان عارف قرن سوم با دیگری باشد) ارائه کنند، حقیر زودتر موضوعی مفید که ان‌شاءالله کاربردی و قابل استقاده در آینده برای بقیه هم باشد را شاخصا پیشنهاد دهم. ولی چون موضوعات بسیار زیاد است و عرصه عرفان نظری و عملی بسیار گسترده است، لذا از شما بزرگوار خواهش میکنم چنانچه چند موضوع مفید و مهم را در نظر دارید، معرفی بفرمایید.

با تشکر فراوان

 

 پاسخ توسط مدیر در ۳ شهریور ۹۶، ۰۶:۰۹

و علیکم السلام و رحمه الله 

در مورد موضوع پیشنهادی برای تحقیق به نظر  می رسد بهتر است حتی الامکان موضوعی انتخاب شود که به شما در تحصیل و کاربرد مدل هستی شناسی عرفانی کمک کند ، به عبارت دیگر موضوعی باشد که در چهارچوب آن بتوانید میان همه یا بخشی از امهات مسایل عرفان نظری- نظیر آنچه در این وبلاگ آمده است- ارتباط برقرار کرده و یک شکل فرموله از همان بخش به دست آورید.

همچنین   توسط آن بتوانید به تدبر در منابع دست اول دینی یعنی قرآن کریم  و روایات معارفی اهل بیت علیهم السلام پرداخته و به فهم آنها نزدیک شوید.

با این مقدمه انتخاب موضوعاتی جزئی در ذیل مباحث حضرات خمس و مقایسه آن با ظهورات قرآنی در همان زمینه، می تواند برای نیل به مقصود بالا مناسب باشد.

بهترین مرجع برای استفاده های معارفی از ظهورات قرآنی نیز آثار علامه طباطبایی (ره) به خصوص تفسیر المیزان و کتاب رسائل التوحیدیه هست.

 


۲۳ مرداد ۹۶، ۲۰:۴۵  امیر   

سلام علیکم

خیلی ممنون و سپاسگزارم نسبت به زحمات شما

بسیار خوبه که دانلود کتب عرفانی را هم به صورت ورد و پی دی اف قرار دهید.

 

پاسخ توسط مدیر در ۲۴ مرداد ۹۶، ۱۵:۴۳

و علیکم السلام و رحمة الله

چشم!

انشاء الله بزودی 

 


۵ اردیبهشت ۹۶، ۱۹:۰۰  عباس   

سلام علیکم
خیر ببینید ان شاالله تعالی
عالی است این مجموعه

 

 پاسخ توسط مدیر در ۸ اردیبهشت ۹۶، ۲۱:۰۶

و علیکم السلام  و رحمه الله 

عرفای بزرگ شیعه و اساتید گرامی عرفان حوزات علمیه خیر ببینند و دیده اند که ما را به فهم حقایق مأدبة الهی، قرآن کریم، مهمان کرده اند.

 


۱۸ دی ۹۵، ۲۰:۵۶  غلامرضا  

سلام علیکم 

استاد از زحمات شما تشکر مطالب ناب ومفیدی هست بسیار تشکر خدا خیرت بده 
ارادتمند شما گلپور

 

پاسخ توسط مدیر  در ۱۹ دی ۹۵، ۱۰:۰۲

و علیکم السلام  ورحمه الله 

استاد، عرفای معظم عالم اسلام هستند که چشمه های این حقایق ار جانشان جوشیده و بر قلمشان جاری گشته و از ما هم همین قدر ساخته بوده که در حد همین بضاعت مزجاه، پای این معارف بلند توحیدی را به فضای مجازی بگشاییم تا شاید در میان این همه ظلمات، کورسویی برای طالبان صادق وصالش باشد.

 


۶ آذر ۹۵، ۲۱:۲۴  لیلا ترتیبیان   

دست شما درد نکنه  وتشکر از اینهمه مطالب مفید وقابل دسترس کار بزرگیه انشا الله سالم باشید وهمیشه بامعلومات درصحنه های اجتمایی بدرخشید

 


۱۳ آبان ۹۵، ۱۴:۰۸    

سلام! کار بسیار خوبی انجام دادید! واقعا خسته نباشید!
میخاستم بپرسم آیا امکانش هست که محتوای این وبلاگ رو بصورت یک فایل پی دی اف هم برای دانلود قرار بدهید؟!

 

پاسخ توسط مدیر در ۱۶ آبان ۹۵، ۰۸:۵۲

و علیکم السلام

امکان ذاتی دارد ولی ممتنع بالغیر است!

محتوای وبلاگ متدرجا بهنگام شده و آثار مرتبط بزرگانی مانند حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله جوادی آملی(دام ظلّه)، علامه حسن زاده (زید عزّه)، مرحوم  سید جلال الدین آشتیانی(ره) و امثالهم (کثّرهم الله) ، ذیل عناوین مربوطه قرار داده می شود.

همچنین مطالب وبلاگ مرتبا در معرض تغییرات ناشی از اصلاحات اشکالات تایپی و ویرایشی نیز هست.

علیهذا ماهیت این وجیزه در ذات خود حائز یک سیّالیّت دائمی است که با هویت ایستای فرمت PDF تقابل دارد.

 


۸ شهریور ۹۵، ۲۲:۵۹  احسان   

سلام. تاریخ آقا رضی لاریجانی را اشتباه نوشتید. ظاهرا سید هم نبوده است.

 

 پاسخ توسط مدیر در ۱۰ شهریور ۹۵، ۰۹:۳۵

سلام علیکم

ضمن عرض تشکر از اعلام نظر، منابع مجددا بررسی شد و اشتباهی به نظر نیامد.

اگر مورد خاصی مدنظر شریف هست بفرمایید تا مجددا بررسی شود.

در مورد سیادت ایشان نیز گفته شده که نسبت آقا سیدرضی با بیست و چهار پشت به امامزاده حمزه فرزند حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) می‌رسد و از این نظر است که همواره او را از سادات عظیم‌الشأن به شمار آورده اند.

استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی و استاد صدوقی سها نیز از ایشان با لقب سید یاد کرده اند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله آراء و احوال سید رضی لاریجانی نوشته امیرسعید الهی منتشره در کیهان اندیشه شماره 62 مراجعه بفرمایید.

 


۱۷ مرداد ۹۵، ۰۸:۳۳    

خیلی از زحماتتون ممنون

ای کاش اطلاعاتی هم از خودتون می گذاشتین

یک درباره ما کم داره

 

 پاسخ توسط مدیر در ۲۳ مرداد ۹۵، ۲۲:۲۲

گرت هواست که با خضر همنشین باشی               نهان ز چشم سکندر چو آب حیوان باش   (حافظ)

 


۲ خرداد ۹۵، ۱۷:۰۸  بنده خدا   

سلام 
بابت آماده کردن این مجموعه، واقعا ازتون ممنونم. دستتان را می بوسم.
 
التماس دعا 

 

 پاسخ توسط مدیر در ۲۳ مرداد ۹۵، ۲۲:۲۲

بر در شاهم گدایی نکته‌ای در کار کرد        گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود   (حافظ)

نظرات  (۸)

سلام علیکم. خداقوت
حقیر قبلا از نظرات حضرتعالی در مورد پایان نامه مستفیض شدم و از این که مجددا باعث زحمت میشم، عذرخواهی می‌کنم.
 
از آن‌جا که موضوع پایان نامه حقیر پس از رایزنی های مختلف با اساتید، نهایتا به «تبیین عرفانی معرفت نفس از دیدگاه آیت الله قاضی و علامه حسن زاده آملی» (در حوزه عرفان عملی) منجر شد، لذا خواستم مجددا از خدمتتان خواهش کنم چنان‌چه مقدور است در این خصوص راهنمایی بفرمایید.

موضوع اول حقیر «معرفت نفس در مکتب نجف» بود ولی برخی اعضاء کارگروه بررسی آن را به موضوع فوق (معرفت نفس از نگاه مرحوم قاضی و علامه حسنزاده) تبدیل کردند. در مورد آیت الله قاضی(رض) تالیفات خاصی جز نظرات سلوکی ایشان و کتاب آیت الحق تالیف فرزندشان در دست نیست، در مقابل نظرات علامه حسن زاده آملی(حفظه الله) هم در مورد معرفت نفس بسیار بسیط و زیاد به نظر می رسد.
حقیر بنا دارم  نظرات اساتید مرحوم قاضی همچون آیت الله سید احمد کربلایی و شاگردان ایشان همچون علامه طباطبایی را در مورد معرفت نفس به نوعی به عنوان تبلور نظرات مرحوم قاضی در مورد معرفت نفس کار کنم.

از طرفی در مورد علامه حسن زاده هم مجموعه سه دفتر معرفت نفس ایشان را در یک کتاب  و همین طور سایر تالیفات مختلف ایشان را دارم.

ضمن بررسی این موارد مقرر شده که یک فصل هم در مورد دیدگاه ابن عربی در مورد معرفت نفس و مبانی نظری آن در عرفان کار کنم.

تقاضای حقیر از حضرتعالی این است که در مورد ورود حقیر به مباحث پیشگفته چه از نظر عناوینی که میشود کار کرد و چه منابعی که می توان بیشتر بهره برد (در مورد نظرات آیت الله قاضی و علامه حسنزاده راجع به معرفت نفس) راهنمایی بفرمایید.
پیشاپیش از توجه و عنایت جنابعالی سپاسگزارم.
پاسخ:
سلام علیکم
ام الکتاب حضرت علامه حسن زاده آملی در زمینه معرفت نفس، عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون است. همچنین در شرح اشارات (10 جلدی) ایشان هم مطالب مفیدی در این رابطه هست.
در مورد نظرات مرحوم آیت الله قاضی (قدس سره) هم عیر از مکتوبات علامه طباطبایی (ره) در کتاب علامه حسینی طهرانی (ره) نیز از جمله لب اللباب که دروس عرفان عملی علامه طباطبایی است نیز مطالب زیادی می توان یافت.
همچنین علامه طباطبایی (ره) در المیزان ذیل آیه شریفه «علیکم انفسکم لایضرکم من ضل اذا اهندیتم» مطالب مفصلی در مورد معرفت نفس دارند. 
رسالة الولایة ایشان و تحریر آن که در دو جلد توسط آیت الله جوادی آملی نگاشته شده نیز در این زمینه بسیار مفید است.
نظرات محی الدین در باب معرفت و مراتب نفس را نیز می توان درفصل هفتم مقدمه فیضری بر فصوص و نوشته های خود او یافت.
وفقکم الله انشاء الله
سلام علیکم و رحمت الله....از عنایت و محبتی که به حقیر (در مورد پایان نامه معرفت نفس) فرمودید بسیار سپاسگزارم. حقیر چون اطلاع دقیقی از سیر مطالعاتی کتب علامه نداشتم، چند وقتی است از کتاب معرفت نفس شروع به خواندن کردم و در مورد اثبات تجرد نفس ناطقه و مراتب بدن و مثال و عقل مطالب ارزنده ای یافتم. راهنمایی جنابعالی در مورد منابعی که فرمودید برای جهت دهی مطالعه و تسریع کار حقیر بسیار کمک کننده است. خداوند به محمّد و آل محمّد ص، معرفت، محبّت و تقرّب به ذات اقدس حضرتش را روزی تان فرماید.
موید و سلامت و برقرار باشید.
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
خواهش می کنم کاری نکردیم.
به نظرم خواندن همه این کتب لازم نباشد. اگر صلاح دانستید ابتدا فهرست همه منابع را مرور بفرمایید و مباحث مورد نظر را با آدرس یادداشت کنید تا یک آوت لاین (فهرست عناوین) برای تحقیق به دست آید و بعد مطالب مرتبط با هر عنوان را در محیطی مانند MS Word وارد نمایید و در انتها آن را مرتب سازی و نظرات خود را به آنها بیفزایید.
سلام و رحمت الله... چشم. راهنمایی های راهگشایی فرمودید. سپاسگزارم
با عرض سلام به محضر مدیر محترم سایت!
ابتدا تقدیر و تشکر می نمایم از حضرتعالی بابت طراحی این سایت زیبا و عالی با مطالب زیبای عرفانی!
بنده در موضوع الهیات سلبی در ادیان ابراهیمی طرح پژوهشی گسترده ای دارم که در حال انجام است. سوالم این است که عرفا نیز در بخش مقام ذات الهی تعبیر الذات الإلهیه لا اسم لها و لا رسم. نوعی الهیات سلبی را در حوزه هستی شناسی صفات الهی مطرح نموده اند. با اینکه آنها مطابق بیانات شما، صفات الهی را قبول دارند و با حیثیت تقییدی اندماجی ذات حق موجود می دانند اما به نوعی تأخر رتبی آنها را نسبت به ذات الهی پذیرفته اند: اکنون سوال این است که:
اولاً، آیا همین تأخر و تقدم رتبی با عینیت در مقام ثبوت منافاتی ندارد؟
ثانیاً، چگونه حیثیت اندماجی صفات حق تعالی با بساطت ذات الهی سازگار است. متن و اضافه بر متن،‌خودش نوعی غیریت است؟
با سپاس مجدد
پاسخ:
سلام علیکم
نظر لطف شماست، انشاء الله در انجام پروژه‌ای که فرمودید موفق باشید.
حقیر با این که نظریه‌ی عرفا ذیل الهیات سلبی بگنجد، موافق نیستم، چرا که عارفان بزرگ مسلمان به امکان علم اجمالی به مقام ذات معتقدند. (توضیح بیشتر اینجا)
این که عرفای عظام وجودی تفصیلی و افراز شده‌ی اسماء الهی را در مرحله متاخر از ذات پذیرفته‌اند منافی اعتقاد آنها مبنی بر وجود صفات به صورت اطلاقی، مندمج و نهفته در ذات نیست.
در بحث «لا اسم و لارسم» سخن از نفی ذات متجلی است یعنی ذاتی که با اسمی خاص همراهی وجودی یافته است.
پس پاسخ سئوال اول در معنای دقیق حیثیات تقییدیه نهفته است. این نوع حیثیات گرچه نسبت به متن تقدم و تاخر (بالحقیقه و المجاز) دارند، اما به دلیل ماهیت حیثیات تقییدیه نسبت به متن افزایشی ایجاد نمی‌کنند(توضیح بیشتر اینجا)  و لذا صفات در حالت اطلاقی عین هم و عین ذات هستند.
پاسخ سئوال دوم را هم بایستی در معنای حیثیت تقییدیه اندماجیه جستجو کرد، مانند شئون مختلف نفس که به دلیل آن که ثانیا و بالعرض و به حیثیت تقییدیه وجود نفس موجودند نافی وحدت آن نیستند.(توضیح بیشتر را در این تاپیک ملاحظه بفرمایید).
سلام 
خیلی ممنون از مطالبی که قرار دادید 
اگه ممکنه یک آیکون جستجو هم قرار بدید تا سریع تر مطلب مورد نظر رو پیدا کنیم 
پاسخ:
سلام علیکم
کاری نکردیم. 
در مورد جستجو، امکان جستجوی سایت بیان توسط موتور جستجو (متاسرچ انجین) «سلام»  کار می‌کند و در حال حاضر مشکل دارد.
حسب‌الامر حضرتعالی جستجوی گوگل در صفحه‌ی اصلی قرار گرفت.
  • سید سعید عادل رستخیز
  • با عرض سلام
    در مباحث عرفانی دو اصطلاح تطور و تعین در توضیح صدور کثرات از حضرت حق استفاده می شود ، تعبیراتی همچون خداوند به تطورات گوناگون در آمد ، از مقام لا تعین به تعینات در آمد که همان تعین اول و ثانی و ... ، ( استفاده از این دو تعبیر بسیار است )
    سؤالی که برای من پیش آمده اینست که تطور و تعین به معنای تغییر یافتن می باشد ، وقتی شیئی حالت های مختلفی به خود می گیرد از لفظ تطور استفاده می شود ، اسناد تطور یا تعین به باری تعالی  تعالی آنهم با این ادبیات معنایی جز دگرگونی و تغییر یافتگی نمی دهد ( که قطعا باطل است ) آیا ضیق کلام منجر به کاربرد این عبارتها در ادبیات عرفانی شده است ( که در نتیجه باید معنای اصطلاحی این کلمات در عرفان بیان شود ) یا نکته دیگری در خود نهفته دارد که ...
    منتظر پاسخ شما استاد گرامی هستم .
    پاسخ:
    و علیکم السلام
    تفاوت عمده دستگاه فکری فلسفی و دستگاه فکری عرفانی در همین نکته هست که در فلسفه بطور کلی به «موجودات» قائلیم و همه کثرات را مصداق «موجودٌ» می دانیم، اما در اندیشه‌ی عرفانی اسلامی مصداق «موجود» تنها یکیست و آن ذات حق است و ما بقی همه جلوات و شئون و تعیینات اویند. پس او به نحوی آنها را پر کرده است که جایی برای خودشان باقی نگذاشته است و اگر کلی‌تر ببینیم وجود محیط و صمدی هستی لایتناهای حق جایی برای غیر نمی‌گذارد چرا که فرض هر غیری به معنای محدودیت او خواهد بود (غیرتش غیر در جهان نگذاشت ...).
    اینجا محل طرح سئوال شماست که پس این کثرات چیستند، مضمون همان شعر سعدی که مرحوم علامه طباطبایی ره مجموع آن را زیاد زمزمه می‌کردند :  ... که پس آسمان و زمین چیستند؟      بنی آدم و دیو و دد کیستند؟
    و پاسخ این است که بحث ضیق کلام نیست، در مقابل حق هیچ موجودی (بالاستقلال) وجود ندارد و همه به حیثیت تقییدیه شأنیه او موجودند. این معنا را قرآن کریم به لطیف‌ترین شکلی در آیات مربوط به خلق بیان کرده است و در اکثر موارد فرآیند خلق را با قَدَر یافتن همراه فرموده که تلمیحی به همین بحث تعین یافتن ذات حق است مثل کریمه قرآنی سوره‌ی قمر آیه‌ی 49 : إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ  یا سوره‌ی فرقان آیه‌ی 2 : وَ خَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیراً
    و از سوی دیگر قرآن کریم به بیانات متعدد موجودات را از جهت ذات خودشان هیچ نامیده و در مقابل موجودیت وجه الهی هر یک را برجسته فرموده : لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ شَیْءٍ ‌هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ (قصص - 88)  یا این آیه شریفه که : کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُوالْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ (رحمن - 27) با توجه به این نکته که فان و هالک هر دو اسم فاعل هستند و دال بر ثبوت و استمرارند و حال اشیاء را توصیف می کنند نه آینده آنها را.
    آخرین نکته ای که بنظرم در این اجمال لازم الاشارة است آن که تعین پذیرفتن وجود مطلق حق متعال خللی در اطلاق مقسمی و وجود شخصی لایتناهای او ایجاد نمی‌کند چنانچه در بحث های تشبیه و تنزیه عرفانی مفصلا به آن پرداخته شده و در وبلاگ نیز آمده است. 
    وفقکم الله لمعرفته و تحصیل مرضاته

    سلام

    ممنونم از زحمات شما بابت این سایت .

    کتاب (یزدان پناه - سید یدالله، سیری در تاریخ عرفان اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)) 

    که شما در چند مورد ازش به عنوان منبع استفاده کردید رو از چه انتشاراتی میتونیم تهیه کنیم ؟

    پاسخ:

    سلام علیکم

    این کتاب را انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در قم به چاپ رسانده است.

    برای خرید می‌توانید از این آدرس استفاده فرمایید :

    http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/765

  • سید زید حسینی
  • با سلام. از زحمات شما سپاس گذارم

    ببخشید یک سوال به نظرم خیلی مهم دارم. و اومید وارم جواب بدید. متاسفانه ما از نعمت استاد محرومیم. و واقعا به عرفان علاقه شدید داریم

    من از طریق فایل های صوتی دروس عرفانی با عرفان آشنا شدم. و البته قبلش با فلسفه آشنا بودم. و عرفان نظری استاد میخواهد. چبرسه به عرفان عملی؟. 

    و الان نمیتونم عرفان رها کنم. و نمیتونم به عرفان توجه کنم. واقعا بدون استاد نمیشه. به نظر شما چه کار باید کرد؟؟

    پاسخ:

    سلام علیکم

    حقیر می پذیرم که در زمان ما اساتید عرفان عملی به وفور دوران‌های پیشین نیستند، اما همین آموختن علم عرفان نظری هم خود راهی از راه‌های سلوک عملی است.

    استاد یزدان‌پناه از قول مرحوم آیت الله شاه آبادی (ره) استاد عرفانی حضرت امام خمینی (ره) نقل می کردند که ایشان فرموده‌اند: کسی که عرفان‌نظری خوانده است به مقامات عرفان به حدی نزدیک شده که تنها به یک تلنگر نیاز دارد؛ همانند شیشه‌ی آبی که آن را در درون دریا انداخته‌اند که اکنون وصل به دریا نیست امّا با یک تلنگر شیشه می‌شکند و به دریا متصل می‌گردد.


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">