1 - پاک نشدن کامل خیالات و آلودگیهایی که در صحنه و صفحۀ ذهن و دل مخفی شده است. این مطلب در بحث چشمانداز سفر گذشت.
2 - برخورد غیر عادی با اشخاص برای دیدن صورتهای برزخی آنان. استاد فرمود:
«مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی صورت برزخی افراد را میدید و گاه به خاطر کریه بودن صورت برزخی آنان، در مجلس به آنان پشت میکرد و مینشست. البته هستند کسانی که میبینند و چنین نمیکنند».
3 - احساس مسئولیت برای دستگیری دیگران. فراوانند کسانی که وقتی با عالم غیب آشنا میشوند و باب مکاشفات صوری برایشان گشوده میشود و آنچه را که عموم مردم نمیبینند و نمیشنوند، میبینند و میشنوند و بهویژه اگر در دیگران عیبی نهفته از راه غیب کشف کنند، گمان میکنند باید دستگیری کنند. دستور سلوکی صادر کنند و جلسات سلوکی راه بیندازند. مسکین نمیداند که شرط دستگیری رسیدن به مقام کمال انسانی است و کمال نسبی مجوّز دستگیری نیست. این دستگیریهای ناشیانه و نابههنگام جز پژمردن گل وجودی دیگران ثمری ندارد.
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 463 تا 464