ـ آرایش زن، بیرون از منزل و در برابر نامحرمان.
ـ پیدا بودن بخشی از موها یا بدن زن در برابر نامحرمان.
ـ استفاده از لباسهای بدننما و تحریکانگیز برای غیر شوهر.
ـ پوشیدن کفشهای صدادار و با پاشنههای بلند برای زنان.
ـ بلند کردن موهای سر و تشبّه به زنان توسط مردان.
ـ ریشتراشی که به نظر همهٔ فقها و مراجع تقلید و در تمامی مذاهب اسلامی حرام است و دستکم خلاف احتیاط است.
ـ بلند گذاردن سبیل به گونهای که روی لب را بپوشاند.
ـ پوشیدن لباسهای سبک و آستینکوتاه توسط مردان.
ـ استمنا و خودارضایی.
ـ ارتباط با نامحرم به صورت نامشروع در هر سطحی، از چشم چرانی تا نامهنگاری و تا... امروزه کمتر کسی است که از بیماری چشم در امان باشد؛ تذوّق که در روایات نهی شده است، یعنی به دنبال ارضای لذّت جنسی بودن از راه حلال و با همسران متعدّد. متاسفانه امروزه به عنوان دورهی نامزدی دختر و پسر با هم مراودات حرام دارند، با اینکه تا پیش از عقد شرعی با سایر نامحرمان تفاوتی ندارند
ـ غذا خوردن نامحرمان بر سر یک سفره و میز.
ـ مشروبخواری.
ـ گوش کردن به موسیقی حرام.
ـ غذای بازار خوردن و تنقّلات زیاد مصرف نمودن.
ـ کراوات زدن، کراوات همان صلیب است که در فارسی به آن چلیپا میگویند و در گذشته نشانهی مسیحی بودن بوده و به نظر فقها حرام بوده است.
ـ پرحرفی و زیادهگویی.
ـ پرخوابی.
ـ دیرخوابیدن شب و دیر برخاستن در صبح.
ـ مُدمحوری و مدگرایی.
ـ تماشای فیلم و رفتن به سینما، به خصوص در حدّ افراط. سینمای سالک حقایق جهان هستی است.
ـ خواندن رمان و بهویژه رمانهای عشقی
ـ استعمال هرگونه مواد مخدّر و حتی سیگار. استاد استعمال مخدرات را مطلقا حرام میدانستند ودر پاسخ کسانی که میگفتند: بزرگان در گذشته میکشیدهاند! میفرمود: ضررش مانند الان برایشان معلوم نبوده است و گرنه نمیکشیدند.
ـ سورچرانی.
ـ گردآوری عتیقهجات، تمبر، پولهای قدیمی و ...
ـ وسواس به خصوص در مورد نجسی و پاکی.
ـ تشبّه زنان به مردان و مردان به زنان.
ـ کار زن و مرد در محیطهای ناسالم مختلط.
ـ مردسالاری یا زنذلیلی به جای حقمداری و شایستهمحوری.
ـ پارتیبازی.
ـ سفرهای لهو.
ـ دروغ.
ـ خبرچینی.
ـ غیبت.
ـ تعریف و تمجید از خود.
ـ خودنمایی.
ـ چشم و همچشمی که بهویژه در بانوان چشمگیر است.
ـ تنبلی.
ـ توقّع انجام کارهای شخصی توسط دیگران.
ـ پرسشهای غیر ضروری یا غیر نافع.
ـ گدایی.
ـ قسمهای مکرر به خدا و مقدّسات برای امور بیارزش.منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 720 تا 722