عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

در روایات آمده که قرآن «صراط مستقیم» یا همان «راه راست» است. از پیامبر روایت است که در فتنه‌ها به قرآن تمسک کنید که «راه راست» است(مستدرک الوسائل، ج۴، ص۲۴۰).

همچنین در روایات فراوانی از اهل‌بیت: آمده است که ما راه راست هستیم(بحارالانوار، ج۲۴، ص۱۲).

این روایات دربارۀ امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیشتر است(کافی، ج۱، ص۴۳۲).

در زیارت جامعۀ کبیره که شناسنامۀ مقام ولایت و خاندان عصمت: است، می‌خوانیم: «أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَم» (مفاتیح الجنان)؛

«شما استوارترین راه به سوی خدا هستید» و نیز می‌خوانیم: «وَ أَدِلَّاءَ عَلَی صِرَاطِه»؛ «شما راهنمایان به سوی راه خدا هستید» و این یعنی آنها مردم را به سوی حقیقت خود دعوت می‌نمایند.(دقت شود)

از طرفی دیگر، امام صادق علیه السلام در تفسیر «اهدنا الصراط المستقیم» می‌فرماید:

«یقول أَرْشِدْنَا لِلُزُومِ الطَّرِیقِ الْمُؤَدِّی إِلَی مَحَبَّتِکَ وَ الْمُبَلِّغِ إِلَی رِضْوَانِکَ وَ جَنَّتِکَ وَ الْمَانِعِ مِنْ أَنْ نَتَّبِعَ أَهْوَاءَنَا فَنَعْطَبَ أَوْ نَأْخُذَ بِآرَائِنَا فَنَهْلِکَ» (وسائل الشیعة، ج۲۷، ص۴۹)؛

«این آیه می‌گوید: بار پروردگارا! ما را به سوی راهی هدایت فرما که به محبّتت می‌رساند و دستاوردش خشنودی و بهشت خاصّ توست، همان راهی که ما را از پیروی هواهای نفسانیمان که نتیجه‌اش هلاکت است و یا خودمحوری در نظراتمان که پایانش نابودی است، باز می‌دارد». 

در تفسیر فرات کوفی از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده که مقصود از صراط مستقیم «دین محمد» است (تفسیر فرات کوفی، ص۵۱).



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 556 تا 557