عرفان الهی راهی است ویژه که نه نظیری دارد و نه جایگزینی. راه عرفان به خدا میرسد و میرساند و دیگر راهها چنین نیستند. راههای عرفاننما دو گونهاند. گونة نخست راههای منحرفند که مبنایشان فاسد است. گونة دوم راههای مشابهاند که مبنایشان فاسد نیست، ولی ناقص است. راههای منحرف به آتش دوزخ ختم میشود و راههای مشابه به بهشت و نه بهشتآفرین.
در این فصل به اختصار به بررسی دو راه از راههای مشابه و سه راه از راههای انحرافی میپردازیم.
راههای مشابه به این ترتیب:
1 - راه عبادت سوداگرانه و تاجرانه و از سر طمع در نعمتهای بهشتی
2 - راه عبادت بردهوار و از سر ترس از آتش دوزخ
این دو راه را در هم تنیده و به صورت نسبتاً گسترده طرح کردهایم. این تفصیل به چند جهت بوده است:
اوّلاً: این بحث به بررسی مسئلة نیت گره خورده و بحث نیت در دین، بحثی بسیار مبسوط، کلیدی و مهم است و متأسفانه کمتر مورد بازخوانی دقیق قرار گرفته است.
ثانیاً: بسیاری از خلطها در طول تاریخ اسلام بین مباحث و شخصیتهای عرفانی و غیرعرفانی، ریشه در این بحث دارد.
ثالثاً: نوآوریها و نکتههای بدیعی وجود داشت که جز با بحث گسترده قابل طرح نبود.
راههای انحرافی را به این ترتیب ذکر کردهایم:
1 - راه غلوّ در مقام معصوم و هدف پنداشتن او
2 - راه علوم غریبه و تصرّفات
3 - راه تصوّف باطل و تقویت نفس
پس در این فصل از کتاب در چهار مطلب بحث میکنیم، ولی پیش از آن یک پرسش را باید اجمالاً پاسخ دهیم.
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 565 تا 566