عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

ممکن است بپرسید در روایتی که از نهج‌البلاغه ذکر شد، عبادتِ با انگیزة شکر، برترین اقسام عبادت بیان شد و عبادت احرار نامیده شد؛ پس چگونه مرحوم شهید اوّل این‌گونه عبادت را باطل می‌شمارد و بطلانش را به فقهای شیعه نسبت می‌دهد و مرحوم سید محمدکاظم یزدی آن را در رتبة دوم قرار می‌دهد؟ 

پاسخ کوتاه این است: گویا شهید، فقط نعمت‌های دنیوی را مدنظر داشته است و صاحب عروه هم از این نکته که «عبادت استحقاقی» به یک معنا همان «عبادت شکری» است، غفلت ورزیده است. توضیح خواهد آمد.



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، ص 583