عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

از آفات مشهور سلوک ابتلا به شطحیات است. این آفت ‌چنان مشهور است که بعضی جز این را نمی‌شناسند. شطح را ابن عربی چنین تعریف کرده است:

«کلمة‌ٌ علیها رائحة رٌعونة و دعوی و هی نادرة أن توجَد مِن المحققین»(معجم المصطلحات الصوفیه، ص۱۰۴؛ نیز، ر.ک: روح مجرد، ص۴۶۷)؛

«سخنی که از آن بوی نا بخردی و ادّعا به مشام می‌رسد. البته از عارفان کم صادر می‌شود».

غزالی روشن‌تر گفته:

«کلام یُتَرجِم به اللسان عن وَجدٍ یُفیض عَن معدنه مقرونٌ بالدعوی»(معجم المصطلحات الصوفیه، ص۱۰۴؛ نیز، ر.ک: روح مجرد، ص۴۶۷)؛

«سخنی که بر زبان جاری می‌شود و زبان، گزارشگر حالت وجد و شوری است که از معدنش جوشیده و آن سخن همراه با ادّعاست». 

به هر حال «منشأ شطح» «جنبیدن از جای» در برابر واردات سنگین و یا عدم کمال است. از کامل شطح سرنمی‌زند(روح مجرد، ص۴۶۱). کامل که فقر مطلق خود را شهود کرده، چگونه می‌تواند ادّعا داشته باشد. البته مطالب عالیه‌ای هست که افهام عامه مردم و بلکه غیر سالکان و عارفان آنها را برنمی‌تابند و در روایت هم به این مطلب تصریح شده است، ولی آن مطالب با شطح که بوی ادّعا دارد تفاوت می‌کند.



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 682 تا 683