عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

سالک باید از گناهان صغیره هم اجتناب کند و بر آنها اصرار نکند که آن خود کبیره است. اگرچه نفس اجتناب از گناهان کبیره خود باعث تکفیر و جبران گناهان صغیره است، اما بسیار فرق است بین گناهی که انجام نشود و گناهی که به فضل و لطف الهی پوشیده شود. شما سه صفحة کاملاً سفید کاغذ را در جلوی دست خود قرار دهید و با مداد پررنگ (گناه کبیره) یا کم‌رنگ (گناه صغیره) روی دو کاغذ بنویسید و سپس همة نوشته‌ها را با پاک‌کن پاک کنید. آیا سفیدی این دو کاغذ، با کاغذ نانوشته یکسان است؟

انسانی که گناه نکند چه کبیره و چه صغیره با انسانی که گناهش بخشیده یا پوشیده شود، بسیار متفاوت است.

خداوند متعال وعده داده است که اجتناب‌کنندگان از گناهان کبیره را مورد تفضّل خود قرار دهد و گناهان صغیره‌شان را ببخشد. فرموده است:

إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً(نساء/۳۱)

«اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی شده‌اید، دوری گزینید، بدی‌های شما را از شما می‌زداییم و شما را در جایگاه ارجمند درمی‌آوریم».

و فرموده است:

الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ واسِعُ الْمَغْفِرَة(نجم/۳۲)

«آنان که از گناهان بزرگ و زشت‌کاری‌ها به جز لغزش‌های کوچک خودداری می‌ورزند، پروردگارت نسبت به آنها فراخ آمرزش است». 

اما سالک باید طریق «عصمت اختیاری» را بپیماید. او باید در عدم ابتلا به ترک أولی بیندیشد تا معصیت از او سر نزند.



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 703 تا 704