عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

اگر دل استاد بگیرد، دل شاگرد سلوکی او هم می‌گیرد. چه سبب این گرفتگی، عملکرد شاگرد باشد و چه نباشد، سرّش هم همان پیوند عمیق میان این دو است و ‌گاه بر عکس هم می‌شود، یعنی گرفتگی دل شاگرد در گرفتگی دل استاد نقش دارد.

مرحوم سید هاشم حدّاد در نامه‌ای خطاب به شاگردش مرحوم علامه طهرانی می‌نویسد:

«چرا دلت از من گرفته؟ وقتی دلت از من گرفته می‌شود، قبض بر بنده حاصل می‌شود»(روح مجرّد، ص۵۳۷).

دربارة ارتباط این استاد و شاگرد، مرحوم حدّاد گفته است: 

«هر کجای عالَم باشی، ما با توایم. رفاقت و پیوند ما طوری به هم زده شده که قابل انفکاک نیست»(روح مجرّد، ص36).



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، ص 707