به نحوی که در علوم مشابه، عرفان از این حیثیت در صدر جدول قرار دارد. عدهای از خود عرفا به این کثرت اشاره کردهاند. مرحوم مطهری نیز در این زمینه میگوید:
«عرفا اصطلاحات زیادی دارند»(مرتضی مطهری، آشنایی باعلوم اسلامی، بخش عرفان، درس دهم).
باید دانست که یکی از مهمترین منشأهای این کثرت «ترادف» در مصطلحات عرفاست. عرفا گاه برای یک امر چندین اصطلاح دارند، مثلاً برای «وجود منبسط» ۹۰ اصطلاح و تعبیر دارند؛ یا برای «انسان کامل» بیش از ۱۰ اصطلاح دارند و... .
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 731 تا 732