از مشکلات اصطلاحات عرفانی ارتباط وثیق بسیاری از آنها با یکدیگر است، تا حدی که گاه با یکدیگر تفسیر میشوند، بلکه گاه در تفسیر یک اصطلاح فقط اصطلاح ذکر میشود و گاه چند اصطلاح. به موارد زیر از اصطلاحات عرفان نظری بنگرید:
1 - مشارق شمس الحقیقه: هی التجلیات الذاتیه قبل الفناء التام فی عین احدیه الجمع(عبدالرزاق قاسانی، اصطلاحات الصوفیه، ص 85).
هر سه تعبیر تجلیات ذاتیه، فناء تام و عین احدیه الجمع، اصطلاح است.
2 - الحرق: هو اوسط التجلیات الجاذبه الی الفناء التی اوائلها البرق و آخرها الطّمس فی الذات (عبدالرزاق قاسانی، اصطلاحات الصوفیه، ص 59).
کلمات التجلیات، الفناء، البرق و الطمس، همه اصطلاح است.
3 - الزّمرده: هی النفس الکلیه(عبدالرزاق قاسانی، اصطلاحات الصوفیه، ص 55).
تعبیر نفس کلیه، خود اصطلاح است.منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، ص 732