عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

در فلسفة اسلامی در تحلیل چگونگی پدید آمدن موجودات، از طرح علیت ایجادی بهره‌ می‌گیرند؛ زیرا از دید فلاسفة مسلمان، هر یک از موجودات، در کنار وجود حق‌تعالی وجود مستقل دارند، و از این رو وجود خداوند علت و موجد هر یک از آنها و پدیدآورندة وجود ایشان است.

اما در عرفان که بیش از یک وجود را نفی می‌کند و همة موجودات را تهی از حقیقت وجود، و آنها را فقط شئون و احوال وجود حق‌تعالی می‌شمارد،‌ علیت ایجادی جایی نخواهد داشت، و علیت، جای خود را به تجلی و ظهور می‌دهد. به همین دلیل، هرگاه به کلمات علت و معلول و علیت در آثار عرفانی و در مقام شرح مبانی عرفانی برمی‌خوریم باید بدانیم مراد همان تجلی و ظهور است نه علیت ایجادی.

حل مسئلة تجلی و ظهور از دیدگاه عرفا، در گرو بررسی‌های گسترده‌ای است که در پست های بعدی به طور گذرا رئوس مباحث آن ارائه می‌شود.

منابع :

  • امینی نژاد  علی، حکمت عرفانی، ص 281