عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

معرفى اجمالى:

« الوصایا» تألیف حارث بن اسد محاسبى( 243- 165 ق) به زبان عربى است. موضوع کتاب بیان برخى مسائل اخلاقى و عبادى است.



ساختار:

کتاب با مقدمه ارزشمندى از محقق کتاب آغاز شده است. متن اثر مشتمل بر پنج کتاب است. کتاب اول با عنوان« النصایح» مشتمل بر 41 باب و کتاب دوم با نام« القصد و الرجوع»، 34 مسئله را دربر دارد. سه کتاب دیگر نیز حاوى بخش‏‌هایى است.


گزارش محتوا:

محقق کتاب عبدالقادر احمد عطا در مقدمه‏اش بر کتاب زندگى مؤلف، شخصیت علمى، کلام علما و بزرگان اهل سنت درباره محاسبى و شروع کار علمى محاسبى از ابتدا تا انتها را بیان کرده است.

محقق سپس تالیفات محاسبى را در سه دسته تقسیم‏بندى مى‏نماید:

« دسته اول مخلوطات موجود مؤلف که مشتمل بر چهارده کتاب است؛ مانند: آداب النفوس، احکام توبه، رساله تصوف، تنبیه و آگاهى بر اعمال قلوب و جوارح.

دسته دوم مخطوطات مفقوده؛ در این بخش شش کتاب را معرفى مى‏کند که به این شرح است، رساله در اخلاق، اخلاق حکیم، تفکر و اعتبار، کتاب دماء، کتاب غیبت و فهم سنن.

دسته سوم مطبوعات و کتاب‏هاى مؤلف که به چاپ رسیده است، که مشتمل بر نه کتاب است؛ مانند: رعایت حقوق الله، توهم، وصایا.

خلاصه مطالب متن کتاب به این شرح است:

1- در کتاب نصایح مشتمل بر یک مقدمه و چهل و یک باب مباحث اخلاقى گوناگونى را ذ کر مى‏کند و با آیات و روایات توضیح مى‏دهد. مطالبى مانند تقوا، تواضع، قناعت، وجوب نیت عمل، وجوب دعا به قلب و زبان، وجوب اسرار به اعمال نیک و آفات علم.

2- در کتاب قصد و رجوع به سوى خدا، مشتمل بر سى و چهار مسأله مطالبى مانند: توبه، محاسبه نفس، زهد، عقل، صدق، اخلاص و بیان آن، طهارت قلب، صفت خوف و شرح صفت خائفین مورد مطالعه قرار گرفته است.

3- در این کتاب مطالبى گوناگونى پیرامون توبه و بازگشت به سوى خدا بیان شده است. مباحثى مانند: عزم بر تأدیب فن، خدعه‏‌هاى نفس، دلایل صدق و توبه، عزت مقام تائبین، دلایل صدق شاکرین در این بخش از کتاب مورد شرح و توضیح واقع شده است.

4- در این کتاب فهم نماز بررسى شده است. گرچه این بخش داراى حجم اندکى است، ولى مؤلف مطالب بسیار مهمى در باب نماز را بیان مى‌‏کند. آداب ورود در نماز، به ‏پاداشتن و فراغت از نماز در این بخش به خوبى بیان شده است. مؤلف آیات و روایات و اقوال علماء را پیرامون موضوع بیان مى‏‌کند.

5- توهم آخرین بخش از کتاب است که مشتمل بر این موضوعاتى همچون آلام و دردهاى موت، اهوال قیامت، شفاعت، عذاب کافرین و نعمت‌‏هاى بهشت است.


وضعیت کتاب:

فهرست موضوعات و مطالب در آخر کتاب بیان شده است. آدرس آیات و روایات، توضیح برخى عبارات و معرفى اعلام در پاورقى کتاب آمده است.


منابع :

  • ویکی نور
  • مقدمه و متن کتاب.