عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

معرفى اجمالى‏

« آداب النفوس» و« کتاب التوهم» که هر دو در یک جلد واقع شده‏اند، دو رساله‌‏ى عربى از تصنیفات ابو عبد الله حارث بن اسد محاسبى، در موضوع عرفان عملى به شمار مى‌‏روند.

ساختار

« آداب النفوس»، داراى 27 عنوان کلى و« کتاب التوهم»، مشتمل بر 22 عنوان است.



گزارش محتوا

مؤلف در رساله« آداب النفوس»، از دلایل معرفت خدا، حقیقت توسل به حب صالحان، سیاست نفس، سیاست قلب، خوف و حزن، عدل و فضل، تطهیر و عمل، خصالى که خیر از آنها حاصل مى‌‏شود، امتحان و آزمایش، مراجعه به نفس، نزدیک شدن به توبه و دور شدن از آن، مدح و ذم، یقین و عز، خیر و شر، غفلت و یقظه، اخلاص و ریا، علوم نجات، محاسبه نفس و... سخن گفته است.

پار‌ه‌‏اى از مطالب کتاب« آداب النفوس»:

1. بهترین راه براى معرفت خداوند سبحان، تدبر در حسن تدبیر و قدرت حق تعالى در ایجاد اشیاء و مشاهده آیات و نشانه‏‌هاى اوست. انسان بعد از معرفت حق تعالى باید ملتزم به فرائض و متأدب به آداب شریعت باشد و باید در کردار و گفتار، به صالحان اقتدا کند که این، حقیقت توسل به حب آنهاست.

2. انسان باید بعد از فرائض ظاهرى، به فرائض باطنى، از قبیل تصحیح سرائر، صدق نیت، استقامت در اراده و... مشغول باشد و خداوند متعال این‏گونه اعمال باطنى را مهیمن بر اعمال جوارحى قرار داده است.

3. انسان نباید از زبان خودش غافل باشد، چون غفلت از آن موجب هلاکت آدمى است؛ ازاین‏ روى، پیامبر اکرم( ص) مى‏‌فرمایند:« هر کس سکوت کند، نجات مى‌‏یابد».

4. حریص بودن به دنیا، نور قلب را خاموش مى‏کند. وقتى انسان از اسباب دنیوى قطع طمع نماید، رغبت و طمع وى به اسباب اخروى جلب مى‏شود.

5. قلب وقتى ظلمانى مى‏شود که از خوف لازم و حزن دائم خالى گردد، پس بر هر مسلمانى واجب است که در تحصیل خوف و حزن کوشش کند تا قلب، نورانى شده و شیطان از آن اعراض کند.

6. اشرف مقامات و افضل آن‏ها مراقبة الله است و بالاترین حد مراقبه، مراقبة النظر است و آن این است که انسان با سراسر وجودش دریابد که خداوند متعال ناظر بر اعمال بندگانش مى‌‏باشد.

7. راه آخرت یکى است، ولى مردمان دو صنفند: صنفى، اهل عدلند و صنفى، اهل فضل. طریق عدل، طریق استقامت است، ولى طریق فضل، طریق زیاده‌‏طلبى. اهل عدل، با سه خصلت علم، فعل و صبر شناخته مى‌‏شوند.

8. تطهیر، انتقال از شر به اساسى است که خیر بر آن بنا شده است... کسى که قبل از عمل تطهیر نکند، شر، منفعت خیر را از او بازمى‏‌دارد.

9. طالب خیر باید داراى پنج خصلت باشد که عبارتند از: صدق، صواب، شکر، رجاء و خوف.

10. در بیشتر آیات قرآنى اشاره شده که انسان‏ها مورد آزمایش و ابتلاء قرار مى‌‏گیرند تا ایمان واقعى مشخص گردد. انسان گاهى کارهاى نیکى انجام مى‏دهد که هیچ‏گاه از آن‏ها طرفى نمى‌‏بندد، چون براى رضاى الهى نبوده، بلکه صرفاً براى رضایت مردم و ثناگویى آنها بوده است. انسان باید مواظب خدعه‌‏هاى شیطان باشد، چون شیطان از راه‏هاى مختلف، انسان را گمراه مى‌‏کند.

11. انسان با مراجعه به نفس مى‏تواند آفات و رذایل نفسانى را شناخته و در صدد اصلاح آن برآید و مراجعه به نفس اساس سلوک صحیح است.

12. علامت قبولى توبه، شدت خوف و صدق ندامت است و علائم صدق ندامت عبارت است از: حفظ کردن بقیه عمر، دوام حزن، کثرت بکاء، تفویض الى الله، صبر بر احکام خداوند عز و جل و رضا و تسلیم در تمامى امور.

13. صدق در یقین، مشاهده‏ى ثواب و عقاب است. حب عزت و بزرگى ریشه‏ى امراض قلبى است.

14. کسى که اهل عنایت به خویش باشد و فهم تجربه به وى ارزانى شده باشد، خیر و شر را مى‏‌شناسد و مى‌‏داند که از کجاست و چگونه است و...

15. بیدارى و تیقظ، اصل هر خیرى است و غفلت، اصل هر شرى.

16. شخص متوکل در تمامى حاجات دنیوى و اخروى خود به خدا تکیه دارد و از هر چه غیر خداست، قطع امید مى‏کند، چون فقط خداوند را ملجأ و پناه‏گاه خود مى‌‏داند. انسان متوکل هیچ‏گاه به دنیا التفات نکرده و هرگز خوف کسى را به دل راه نمى‌‏دهد. ایمان بدون توکل معنایى ندارد و همان‏طورى‏ که ایمان داراى مراتب است، توکل هم داراى مراتب و درجات است.

محاسبى در« کتاب التوهم» مى‌‏کوشد تا توهمات و اندیشه‏‌هاى ناصواب و غلط را در باره‏‌ى معاد حذف کرده و نظریه صحیح و عالى را جاى‏گزین آن کند. وى ابتدا، در باره‏ى کیفیت نزع موت و سکرات آن، رؤیت ملک الموت و تمثل او به‏ صورت‏هاى مختلف، آمدن دو ملک و نحوه‏ى سؤالات آنها بحث مى‌‏کند، سپس در باره‏ى نفخ صور و مردن و سپس زنده شدن تمام موجودات و قیام انسان در پیشگاه حضرت احدیت و حشر و نشر و حساب و کتاب و جزاء و سؤال و میزان و صراط و شفاعت و اعراف و بهشت و دوزخ سخن مى‌‏گوید و بالاخره با بحث از اکرام نمودن خداوند بندگان خویش را و وصف مائده رحمانى، کتاب را به پایان مى‏برد.


وضعیت کتاب‏

کتاب، توسط عبد القادر احمد عطا، تحقیق و تصحیح شده است. وى در مقدماتى که بر چاپ اول و دوم کتاب و نیز بر دو رساله مزبور نگاشته است، از وضعیت فقه اعمال القلوب در دوران حضرت رسول و پس از آن و نیز از محاسبى و شخصیت وى و اهمیت کتاب« آداب النفوس» و روش تحقیق خود سخن گفته است.

فهرست تحلیلى« کتاب التوهم»، در آخر آن و موارد زیر در پایان کتاب ذکر شده است:

1. فهرست آیات؛

2. فهرست احادیث و آثار؛

3. فهرست اعلام؛

4. مراجع تحقیق؛

5. محتوا.

پاورقى‌‏ها به توضیح برخى از واژه‌‏ها و ترکیبات و ذکر موارد اختلاف نسخ و آدرس آیات و منابع روایات اختصاص 


منابع :

  • ویکی نور