عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

معرفى اجمالى

«کیفیة السلوک الى رب العالمین»، به زبان عربى، نام مجموعه‏اى است مشتمل بر چهار کتاب مهم از حکیم ترمذى در موضوع عرفان عملى.



ساختار

 این مجموعه، مشتمل بر چهار کتاب زیر است:

1 - کیفیة السلوک الى رب العالمین: فاقد باب‏بندى و فصل‏بندى است.

2 - بیان الفرق بین الصدر و القلب و الفؤاد و اللب: شامل یک تصدیر و 6 فصل است.

3 - منازل القربة: شامل یک تصدیر، 7 مسئله و 11 مستدرک است.

4 - اثبات العلل الشرعیة: شامل یک مقدمه و 69 عنوان« ذکر علة...» است.


گزارش محتوا

1 - کیفیة السلوک الى رب العالمین: مصنف، نخست، چگونگى سلوک به‌‏سوى خداوند سبحان را شرح مى‌‏دهد و از مواطنى که سالک الى الله از آنها عبور مى‌‏کند و 6 موطن زیر است، سخن مى‌‏گوید:

 موطن«ا لست بربکم»؛

موطن دنیاى دنى که ما الآن در آن زندگى مى‌‏کنیم؛

 موطن برزخ؛

 موطن حشر؛

 موطن بهشت و دوزخ؛

 موطن کشف.

 سپس از گوشه‏‌نشینى و خلوت‏گزینى مى‌‏گوید و آداب خلوت را بیان مى‌‏کند و آداب ایستادن در پیشگاه حق را خاطرنشان مى‌‏نماید و در پایان از مقام مردودون سخن مى‌‏گوید.

2 - بیان الفرق بین الصدر و القلب و الفؤاد و اللب: این رساله در 6 فصل تدوین شده که به برخى از مباحث آن اشاره مى‌‏شود:

 ترمذى، در ابتدا، قلب را به عین تشبیه مى‏کند تا موقعیت هر کدام از آنها در مقام تشبیه معلوم گردد.

 قلب، اصل است و صدر فرع.

 صدر در قلب، به‌‏منزله سفیدى عین است در عین.

 مثل فؤاد در قلب، همچون مسجد الحرام است در داخل مکه.

 مثل لب در فؤاد، مانند نور بصر است در عین.

خداى متعال در قرآن کریم، انشراح و ضیق را همواره به صدر اضافه نموده است، نه به قلب، مانند:«فلا یکن فى صدرک جرح منه»و«و لقد نعلم انک یضیق صدرک».البته ضیق صدر رسول( صلی الله علیه و آله) و صدر کلیم(علیه السلام)، از جهت وسواس نیست که معمولاً براى عامه‏ى مسلمین اتفاق مى‏‌افتد، چون خداوند سبحان انبیاء خودش را از وسواس شیطان و منازعات نفوس در امان نگه داشته است، بلکه صدر آنها از گمراهى مردم ضیق مى‌‏شود.

عمى و بصر همواره به قلب اضافه مى‏‌شود، نه به صدر.

 فؤاد، محل رؤیت و شهود است و قلب، محل علم و حکمت، پس هر وقت این دو با هم اجتماع حاصل کنند، انوار غیبیه از طرف حق تعالى بر قلب سالک تجلى کرده و اسرار غیبى بر وى مکشوف مى‌‏گردد.

 لب، جبل اعظم و مقام اسلم است و قوام دین به آن است و انوار، همگى به آن بازمى‌‏گردد.

3 - منازل القربة: رساله‏اى است که حکیم ترمذى در آن، تقرب سالک به خدا را بر اساس فرائض و نوافل تبیین مى‌‏کند، سپس به بیان اسباب تقرب مى‏‌پردازد و مى‌‏گوید: کسانى که فرائض الهى را به نحو احسن به جاى مى‏‌آورند، آنها در واقع واصلین به حقایق امور هستند و در باب نوافل مى‌‏گوید: اعظم نوافل، ترک شهوات است.

یکى از اسباب تقرب به خدا، شکر است. شکر، انفتاح شى‏ء و انکشاف غطاست.

 مؤلف پس از مبحث شکر، مسائلى را در مورد تقوا، دوست داشتن یا دوست نداشتن پارسایان گناه و نافرمانى را در پاره‏اى از اوقات، شرح این مطلب که خشیت، ناشى از علم به خدا و خوف، ناشى از مشاهده است، تعلق روح به جسد، قلب و میراث انبیاء مطرح کرده است.

 در این رساله مطالب مهمى نیز در قالب یازده مستدرک، در باره‏ى« ارزش و اهمیت نیت»،« قول پیامبر( صلی الله علیه و آله) که فرموده: انى تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتى»،« تفاوت معرفت و ایمان و توحید»،« شرح بعضى از صفات جلالیه»،« شرح این فرمایش پیامبر اکرم( ص): من رجا غیر فضلى و خاف غیر عدلى فلیطلب ربا سواى»،« لذت طاعت و عبادت»،« شرح این جمله: حب الدنیا رأس کل خطیئة»،« حقیقت بسم الله»،« حمد»،« سواد اعظم» و« صفات مؤمن» بیان شده است.

4 - اثبات العلل الشرعیة: حکیم ترمذى در این رساله، به ذکر علت و فلسفه بسیارى از دستورات و احکام دینى، از قبیل اقرار به توحید، وضو، مواضع وضو، غسل جنابت، نماز، رو به قبله کردن در وقت نماز، تکبیر، ثناء، استعاذه، قرائت، رکوع و... پرداخته است؛ مثلا در باره علت تکبیر مى‌‏گوید: آدمى به خاطر کبرى که در وجود اوست، خدا را نافرمانى مى‌‏کند؛ بنابراین، وقتى براى پوزش‌‏خواهى از آنچه کرده است، در برابر او مى‌‏ایستد، بزرگى را به او تسلیم مى‌‏کند و این را با گفتن« الله اکبر»، به زبان مى‌‏آورد؛ چه، خداوند خود، در قرآن فرمان داده:«و کبره تکبیرا»(الاسراء 111)؛ یعنى کبر و بزرگى را به او تسلیم کن.


وضعیت کتاب‏

 کتاب، توسط عاصم ابراهیم کیالى، تحقیق و تصحیح شده است. وى در آغاز کتاب، به معرفى حکیم ترمذى و آثار او پرداخته است. فهرست محتویات، در پایان کتاب ذکر شده است. پاورقى‌‏ها به توضیح پاره‌‏اى از واژه‌ها و ذکر منابع روایات و احادیث، اختصاص یافته است.


منابع :

  • ویکی نور