عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

معرفى اجمالى‏

« مناجات‌‏نامه خواجه عبد الله انصارى»، رساله‏‌اى است عرفانى- ادبى به زبان فارسى، شامل بخشى از مناجات‏ها و سخنان عرفانى« خواجه عبد الله انصارى»( متوفى 481 ق)، مفسر، فقیه، واعظ، ادیب و عارف پرآوازه سده پنجم قمرى.

سبک و ساختار این رساله و همچنین مشابهت برخى عبارات و مطالب آن با دیگر آثار خواجه عبد الله انصارى و نیز تکرار بسیارى از بندهاى آن در سایر مصنفات او، در انتساب آن به خواجه جاى تردیدى باقى نمى‌‏گذارد، اما طرف دیگر این امر، نشان از آن دارد که این رساله تألیف مستقلى نیست، بلکه گزیده‌‏اى است از مناجات‏ها و کلمات قصار عرفانى او که در سده‏هاى بعد، به همت مریدان یا علاقه‏‌مندان او جمع آمده و چون اکثر مناجات‏هاى آن با خطاب« الهى» آغاز شده است، آن را« الهى‌‏نامه» نامیده‏‌اند.



ساختار

کتاب، فاقد هرگونه باب‏بندى و فصل‏بندى است. نثر کتاب، زیبا و مسجع است.


گزارش محتوا

الهى‌‏نامه که از قدیمى‌‏ترین و مهم‏ترین متون عرفانى فارسى است، شامل مناجات‏ها، دعاها و سخنان وجدآمیز عرفانى، در قالب نثرى مسجع و موزون است؛ ازاین‏رو، هم از لحاظ عرفانى و هم از نظر ادبى، اثرى ارزشمند است. خواجه عبد الله انصارى نخستین نویسنده‏اى است که معانى بلند عرفانى را در قالب نثر مسجع بیان داشته. سجع‌‏پردازى این اثر، بیشتر به شیوه‏ى کلمات قصار و نزدیک به شعر است. خواجه در حوزه‏ى مناجات، بیشترین سجع را به کار برده که البته قالب اکثر این مناجات‏ها و برخى از قطعات آن‏ها، علاوه بر موسیقى بیرونى، از موسیقى درونى نیز برخوردار است و در آنها آهنگ خوش کلام و معانى بلند عرفانى و دینى در هم آمیخته است.

او نخست مفهومى را در قالب نثر سلیس و روان و درعین‏حال موزون و سپس همان را در قالب شعرى دلکش بیان مى‏کند؛ به‏گونه‏اى که نه تنها گسستگى‌‏اى میان اجزاى کلام واقع نمى‌‏شود، بلکه حفظ رابطه فنى و معنایى نظم و نثر، بر زیبایى و دلنشینى کلام مى‏افزاید. این شیوه نگارش، یا به تعبیرى بهتر، املاى خواجه تأثیر بسیارى در متون ادبى- عرفانى سده‏‌هاى بعد بر جاى نهاد.

بااین‏همه مى‌‏توان گفت که الهى‌‏نامه، صرف نظر از جنبه ادبى آن، از جنبه فنى آن نیز به‏‌عنوان ابزارى براى بیان معانى عرفانى، شایان اهمیت است. کوتاهى جملات و فشردگى معنى در سجع، یکى از بهترین شیوه‌‏ها براى انتقال رموز و اشارات عرفانى است و ازاین‏رو صوفیان، براى بیان اندیشه‏‌ها و تجارب و تعالیم عرفانى، از این شیوه بهره گرفته‌‏اند.

الهى‌‏نامه، هرچند رساله‏اى عرفانى است، از جهت تعلیمى و حکمى نیز قابل توجه است؛ از همین روست که محتواى کلمات قصار خواجه را بر سه گونه دانسته‏اند: عرفانى، حکمى و تعلیمى. از آنجا که این رساله، گزیده‏اى از آثار مختلف خواجه است، مباحث عرفانى آن نیز متنوع است و از اصول و مبانى عرفانى تا سلوک عملى، احکام و مقررات دینى و زهدآمیز را شامل مى‏‌شود. مؤلف که در شمار صوفیان متشرع و از پیروان مکتب« صحو» است، در این رساله، گاه، همچون عارفى شوریده و سُکرى‏مشرب نمایان مى‏شود، حتى سخنان شطح‌‏آمیز بر زبان مى‏آورد. به گفته‏ى خود وى،« آنچه حسین منصور گفت، من گفتم، اما او آشکارا گفت، من بنهفتم»؛ بااین‏همه، سعى او بر آن است که از حدود شریعت تجاوز نکند و بر آن است که سلوک و وصول به حقیقت بدون شریعت، امکان‏ناپذیر است.

مهم‏ترین مباحث عرفانى این رساله، عبارت است از: توحید، آفرینش، تجلى ذات و صفات، عشق و عنایت، ابلیس و موضوع تقدیر، علم و عمل و...


وضعیت کتاب‏

الهى‌‏نامه، نخستین بار، به ضمیمه رسائل خواجه عبد الله انصارى، به کوشش سلطان حسین تابنده گنابادى، در تهران، 1319 ش، چاپ شد و بعدها نیز همین چاپ، با تصحیح و مقاله مجدد وحید دستگردى، در 1349 ش، انتشار یافت. پیش از آن، به‏‌صورت مستقل، در 1341 ش، در کابل، چاپ شده بود. مهم‏ترین چاپ آن به کوشش محمد سرو مولایى، ضمن مجموعه رسائل فارسى خواجه عبد الله انصارى، در 1377 ش، صورت گرفته است. علاوه بر آن، بارها به زبان انگلیسى ترجمه شده است.


منابع :

  • ویکی نور
  • متن و مقدمه کتاب
  • دانشنامه زبان و ادب پارسى، ناشر: فرهنگستان زبان و ادب فارسى تهران، چاپ 1384.