عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

با توجه به توضیح پیشین درباره اعیان ثابته ممکن، می توان نتیجه گرفت که نقش این دسته از اعیان، واسطه گری میان اسما و اعیان خارجی است. گویا اسما باید از مسیر این اعیان بگذرند و به خارج برسند. از این رو، می توان گفت این دسته از اعیان ثابته نسبت به اسماء جنبه مربوبیت و نسبت به اعیان خارجی جنبه ربوبیت دارند:

ان‏ للاعیان‏ الثابته اعتبارین: اعتبار انها صور الأسماء و اعتبار انها حقایق الأعیان الخارجیه. فهی بالاعتبار الأول کالابدان للأرواح و بالاعتبار الثانی کالارواح للأبدان.... و لها جهه المربوبیه تقبل الفیض بالأولى و ترب صورها الخارجیه بالثانیه

(قیصری، شرح فصوص الحکم ، تصحیح آشتیانی ، ص 65)

اعیان ثابته دو اعتبار دارند:

  •         آنها صورت و مظهر اسمایند
  •         آنها حقایق اعیان خارجی هستند

به اعتبار نخست، (اعیان ثابته) همانند بدن هایی برای ارواح اند و به اعتبار دوم، همچون ارواحی برای بدن ها .... نیز اعیان ثابته دو جهت مربوبیت و ربوبیت دارند که به واسطه جهت نخست ، فیض حق را دریافت می دارند و به واسطه جهت دوم، صورت های خارجی را می پرورند (ربوبیت می کنند).

منابع :

  • یزدان پناه سید یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، صص 521 -522