عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

در بحث از نظام تجلیات، از مقام ذات، تعین اول و تعین ثانی سخن گفتیم. در این پست، به نخستین مرتبه ای که از نظر اهل معرفت بی فاصله پس از تعین ثانی، اما خارج از صقع ربوبی قرار می گیرد، خواهیم پرداخت.

عالم عقل در اصطلاح فیلسوفان، به نام عالم عقول و مفارقات نیز شناخته می شود. البته میان شناخت اهل معرفت و اهل فلسفه درباره عالم عقل تفاوت اساسی وجود دارد. فیلسوفان با بهره مندی از توان محدود عقل خویش به برخی از ویژگی های کلی عالم عقل ، از جمله تجرد آن پی می برند، در حالی که عارفان با استفاده از عمق نفوذ کشف قلبی شان ، به تمام جزئیات این عالم آگاه می گردند.

اولین مرحله از تعین‌های خلقی که بلافاصله پس از تعین‌ ثانی و صقع ربوبی قرار دارد، عالم عقل یا عالم ارواح است.

مهم‌ترین ویژگی این عالم، تجرد عقلانی موجودات متحقق در آن است، که به تعبیر جامی، مجردات عقلی ـ برخلاف مجردات برزخی در عالم مثال و موجودات عالم ماده که اشارة حسی برمی‌دارند‌ـ قابلیت اشاره حسی ندارند.

به عبارت دیگر مهم‌ترین ویژگی این عالم، تجرد عقلی آن است و علامت تجرد عقلی آن است که اشارة حسی نمی‌پذیرد، برخلاف مجردات مثالی و مادیات که هر دوی آنها با اختلافاتی در میان خود، قابلیت «اشارة حسیه» را دارند.

 منابع :

  • امینی نژاد – علی، حکمت عرفانی، صص 497 تا 501
  • یزدان پناه سید یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص 525 
  • امینی نژاد – علی، بابائی-مهدی، کرمانی-علی رضا، مبانی و فلسفه عرفان نظری، صص 246 تا 248