عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

الفقرة الثامنة عشر:

شرح مقدمه قیصرى بر فصوص الحکم (حسن زاده آملی):

تنبیه آخر: کلّ ممکن قابل للعدم.

و لا شیء من الوجود1 المطلق بقابل له.

فالوجود واجب بذاته.



1 -  أی من حیث هو هو غیر مقیّد

منبع:

شرح فصوص الحکم داود القیصری - تصحیح آیة الله حسن حسن زاده آملی - جلد اول - ص41.



شرح مقدمه قیصرى بر فصوص الحکم (آشتیانی):

تنبیه آخر

کلّ ممکن قابل للعدم، و لا شى‌ء من الوجود المطلق بقابل له فالوجود واجب بذاته.

هر موجود امکانى ازآن‌جهت که ممکن است چون معناى امکان تساوى ذات ماهیت است نسبت بوجود و عدم، از قبول عدم بالذّات امتناع ندارد، ولى وجود بما هو هو چون ضرورت و تحقق ذاتى آن مى‌باشد، از قبول عدم بالذّات امتناع دارد، و هر حقیقتى که بحسب ذات از اتصاف بعدم و قبول عدم ابا و امتناع داشته باشد. واجب الوجود بالذاتست؛ پس اصل وجود، واجب بالذاتست.

این برهان از حیث حد وسط، عین برهان اول است که مصنف براى اثبات وجوب حقیقت وجود اقامه نمود.






منبع:

شرح مقدمه فصوص الحکم داود القیصری - سید جلال الدین آشتیانی - ص183