شرح القیصری علی فصوصالحکم (حسنزاده الآملی):
فصّ حکمة إمامیّة فی کلمة هارونیّة
جلد: 2، صفحه: 1226
جلد: 2، صفحه: 1227
فصّ حکمة إمامیّة فی کلمة هارونیّة1
«الامامة»2 اسم من أسماء الخلافة کما قال فی حقّ نبیّه إبراهیم صلوات اللّه علیه:
إِنِّی جٰاعِلُکَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً3، أی: خلیفة علیهم، و هی إمّا بواسطة أو بلا واسطة، و القسمان ثابتان فی هارون علیه السّلام، لذلک اختصّت بکلمته.
________________________________________
(1) . قاضی نور اللّه شهید در مجلس ششم مجالس المؤمنین (ص 281 چاپ سنگى) در شرح حال شیخ اکبر گوید: در عنوان فص هارونی از کتاب فصوص إیمایى دقیق به حدیث منزلت فرموده.
مرحوم سید صالح خلخالى در شرح مناقب (ص 41) منسوب به شیخ گوید: عبارت فصّ هارونى که قاضى تستر از اشارات آن عبارت بشارت تشیّع داده این است: «فص حکمة إمامیّة فی کلمة هارونیّة» تفهیم إشعار این عبارت بر حدیث منزلت شرحى مبسوط لازم دارد. باید دانست که حدیث منزلت از احادیث مستفیضه و در نزد بعضى از أخبار متواتره است، هریک از جماعت شیعى و سنّى آن حدیث شریف را بر وجهى مخصوص روایت نمودهاند «أنت منّی بمنزلة هارون من موسى إلاّ أنّه لا نبیّ بعدی» رؤساى علماى إمامیّه از این حدیث بر خلافت آن حضرت برهان قطعى استخراج نموده، گویند: تمامى منزلتهاى هارونى به قرینه عموم منزلت و وجود استثناى نبوّت به مقتضاى این حدیث متواتر براى حضرت أمیر علیه السّلام ثابت است و من جمله آن منزلتها، خلافت وى بوده براى حضرت موسى علیه السّلام پس حضرت أمیر علیه السّلام نیز از روى میزان عمومى این حدیث داراى خلافت بلا فصل محمدى صلّى اللّه علیه و آله و سلم باشد، کما فی هارون لموسى. به اختصار نقل کردهایم.
(2) . الإمامة لقب من ألقاب الخلافة (جندی).
(3) . البقرة (2):124.
جلد: 2، صفحه: 1228
أمّا الأوّل: فلکونه خلیفة موسى علیه السّلام، کما قال: اُخْلُفْنِی فِی قَوْمِی1.
و أمّا الثانی: فلکونه نبیّا رسولا مبعوثا من الحقّ إلى الخلق بالسیف کأخیه موسى، فقویت نسبة الامامة إلیه، فکان إماما مطلقا من جانب الحقّ، و إماما مقیّدا من جانب موسى علیه السّلام.
________________________________________
(1) . الأعراف (7):142.