در مکتب صدرا مبادی مسلم و مسجلی وجود دارد که در فهم عرفان و تثبیت آن بسیارمفید است، صدرا با تثبیت و تسجیل دسته ای از مبادی و مبانی و اصول و قواعد خاصّ در حکمت متعالیه که تجانس و هم خوانی بیش تری با اندیشه های عرفان نظری داشتند، راه توافق این دو علم را هموارتر نمود. مبانی و قواعد اساسی فلسفه وی؛ مانند: اثبات اصالت وجود و تأسیس فلسفه خود بر آن، بحث تشکیک و گذر از آن و اثبات و تحلیل علمی دقیق "وحدت شخصیه"، تحلیل دقیق برخی مفاهیم مانند: وجود رابط (وجود فقری یا اضافه اشراقیه)، کلّی سِعی، کلّ الاشیاء بودن بسیط الحقیقه، کلّ القوی بودن نفس در عین وحدتش، و ... برای بیان معارف توحیدی مناسب و بلکه اصولاً این آموزه ها برای تبیین آن ها مطرح شده بود.
منابع :
- یزدان پناه - سید یدالله، فروغ معرفت، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ص 174
- یزدان پناه - سید یدالله، سیری در تاریخ عرفان اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)