عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

در تفسیر شریف المیزان بر این نکته تأکید شده که موسی علیه‌السلام چون به خدمت ذات اقدس خداوند باریافت، خداوند نفرمود الله من هستم: «أنّ الله هو أنا»، بلکه فرمود:

(اِنَّنی اَنَا الله) (طه/14)

یعنی خود را از راه اشهاد و ارائه معرفی کرد، به طوری که موسای کلیم او را مشاهده کرد و بعد شناخت، چون خدای قرآن خدای حاضر است و مقتضای حضور شی‌ء آن است که به واسطه ذات شی‌ء اسم و وصف آن معرفی شود نه بالعکس. انسان واصل ابتدا خدا را می‌شناسد و سپس خود را و دیگر اشیا را به او می‌شناسد و به برکت همین آیات است که عارفان محقق موفق به یافت حضور حق در هستی شده‌اند.

منابع :

  • آیت الله جوادی آملی ، عین نضّاخ، جلد ۳ ، صص 377 تا 415