امکاناتی در فلسفه صدرا وجود داشت که خودش آگاه نبود ولی برای عرفان مفید بود، مثلا بحث حیثیت تقییدیه شأنیه در فلسفه صدرا به این صورت که در مقابل حیثیت تقییدیه نفادیه و اندماجیه باشد، مطرح نیست ولی محتوایش وجود دارد که پیروان او از این امکانات برای فهم بهتر عرفان کمک گرفتند.
همچنین برخی از آموزههای پیشرفته مکتب صدرایی فلسفه را تا لبه عرفان نظری کشاند.
ویژگی دیگر فلسفه صدرایی بسط فرمایشات عرفاست ، او گاهی حرف عرفا را عیناً میآورد و بسط میدهد: مثلا در جلد 8 اسفار بحثی از عرفان آورده و حدود چهل صفحه توضیح داده، در صورتی که قیصری آن را درکمتر از یک صفحه بیان کرده است.
منابع :
- یزدان پناه - سید یدالله، سیری در تاریخ عرفان اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)