عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

آنچه باید بر آن تأکید شود این است که صدرا برخلاف برخی پندارها به هیچ وجه مخالف روش برهانی نیست. او که خود صاحب شهوداتی عالی بود، (ر.ک: الحکمه المتعالیه، ج 1، ص 8-9؛ المبدأ و المعاد، ص 381-382؛ الشواهد الربوبیّه، ص 132؛ تفسیر القرآن الکریم، ج 7، ص 10) در عین برتر دانست روش شهودی و إذعان به این که یافت برخی حقایق تنها به روش شهودی ممکن است، (الحکمه المتعالیه، ج 9، ص 108-109) بدان اکتفا نکرده و استفاده از راه برهان را که وی آن را رساننده به واقع می داند نیز ضروری دانسته و استفاده از آن را غیر قابل گذشت می داند. او در کتاب عرشیه می گوید:

واعلم أن المتّبع فی المعارف الإلهیه هو البرهان أو المکاشفه بالعیان؛ (العرشیه، ص 286)، بدان که وی در مواضع دیگری از آثار خود این چنین می نویسد:

البرهان طریق موثوقٌ به موصِل إلی الوقوف علی الحقّ؛ (تعلیقه بر شفا، ج1، ص 100) برهان، راهی مورد وثوق و رساننده به حقیقت است.

إنّما البرهان هو المتّبع فی الأحکام العقلیه ...؛ (الحکمه المتعالیه، ج 5، ص 91) همانا تنها برهان در احکام عقلی، مورد پیروی است.

هذا و إن کان مخالفاً لما علیه جمهور الحکماء حتّی الشیخ و من یحذو حذوه لکّن المتّبع هو البرهان و الحقّ لا یعرف إلا بالبرهان لا بالرجان...؛ این مطلب (مورد بحث) هر چند مخالف نظر جمهور حمکما و حتّی شیخ و پیروانش است، لکن تنها برهان، مورد اتّباع است و حق تنها به برهان شناخته می شود نه به (گفته های) افراد.

بنابراین، صدرا روش عقلی برهانی را شرط "حکمت متعالیه" و از مقوّمات آن می داند. البته او به این حدّ بسنده ننموده و مقوّم دیگری نیز برای چنین حکمتی قائل است، یعنی: استفاده از روش اشراقی و شهودی.

صدرا، محتوای شهود و ذوق را در قالب و لباس برهان و استدلال و شیوه بحثی بیان می کند، چنانچه در مقدّمه اسفار می نویسد:

قد اندمجت فیه العلوم التألهیه فی الحکمه البحثیه و تدرّعت فیه الحقائق الکشفیه بالبیانات التعلیمی| و تسربلت الأسرار الربّانیه بالعبارات المأنوسه للطباع و الستعملت المعانی الغامظ| فی الألفاظ القربیه من الأسماع؛ (الحکمه المتعالیه، ج 1، ص 9) در آن، علوم کشفی در فلسفه بحثی گنجانده شده، و بر تن حقایق کشفی، زره بیانات تعلیمی پوشانیده گشته، و اسرار ربّانی در جامعه عبارات آشنا برای طبایع در آمده، و معانی دشوار در واژگانی نزدیک به گوش ها به کار برده شده است.

منابع :

  •  یزدان پناه سید یدالله، فروغ معرفت، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، صص 124 تا 126