کمک دیگر شهود به عقل و فلسفه "هدایت عقل به نحو اثباتی" است. در این جا، با شهود حقایقی که به شکل بحثی بدان ها دست یافته نشده است، زمینه کار برای فعالیت عقل بحثی فراهم می شود. استدلال بر عالم مثال به همین گونه بوده است. شیخ اشراق، ابتدا عالم مثال را به شهود یافت و سپس سعی نمود تا بر آن استدلال کند و در صدد تبیین عقلانی آن برآمد.
در همه این موارد، فعالیت فلسفی و تلاش فیلسوفانه با همه ضوابط روش برهانی،محفوظ است و چنین نیست که مثلا خود "شهود قلبی" به تنهایی، مقدمه استدلال قرار گرفته باشد.
منابع :
- یزدان پناه - سید یدالله، فروغ معرفت، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، صص 125 تا 128