عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

مصداق بالذّات و حقیقى هر مفهومى از مفاهیم، آنست که منشاء انتزاع و محکى عنه آن مفهوم بدون ملاحظه حیثیتى از حیثیات و جهتى از جهات باشد. اگر غیر از این باشد، مصداق، مصداق بالذات از براى مفهوم نخواهد شد. انتزاع مفهوم وجود از طبیعت وجود بما هى هى، و حقیقت وجود صرف، بهمین نحو است که ما در انتزاع وجود از حقیقت و حاق وجود احتیاج بملاحظه جهتى از جهات و حیثیتى از حیثیات نداریم، و چون اصل الحقیقه واحد است و تکثر ندارد و محدود بحدى نیست و صرف الوجود است، «صرف الشی‏ء لا یتثنى و لا یتکرر»، حمل مفهوم وجود بر آن بنحو ضرورت ازلیه مى‏باشد.

روى این میزان، فرض اصل الحقیقه فرض وجوب وجود است، (بدون ملاحظه جهتى از جهات)، و اتصاف اصل الحقیقه بوجوب و امکان تعین این اصل الحقیقه است. و اصل الحقیقه تمام حقیقت حق است. باید تمام هویت حق، حقیقتى باشد که در انتزاع وجود احتیاج باعتبار هیچ چیز وراء ذات او نداشته باشیم، و لو باین نحو که بگوئیم وجود باعتبار عدم تعینى از تعینات امکانیه، حق تعالى و تمام هویت واجب الوجود است.

پس از این بیانات، ظاهر می ‏شود که طبیعت صرفه وجود در انتزاع موجودیت از آن احتیاج بضم ضمیمه و اعتبار حیثیتى از حیثیات ندارد، بخلاف ماهیت‏ امکانیه و وجود امکانى.

وجود عام منبسط، که ظهور این طبیعت می ‏باشد، بوجهى عین حق و بوجهى غیر حق است. بوجه غیریت، مصحح احکام کثرت و بعث رسل و ارسال و انزال کتب، و باعتبار وحدت، مصحح وحدت فعل و توحید افعالى می ‏باشد.

از این بیانات ظاهر شد، که قول حق همان قول کمّل از عرفاست که فرموده ‏اند: حقیقت وجود، واحد به وحدت شخصیه است، وجود حقیقى باین معنى که ذکر شد، حق تعالى می ‏باشد و بس، بقیه موجودات نسب و ظهور و شئون و تجلى آن یک اصلند.

عالم بخروش لا إله الا هوست‏         غافل بگمان که دشمن است او یا دوست‏

دریا بخیال خویش موجى دارد       خس پندارد که این کشاکش از اوست‏

این است طرز استدلال بر وحدت وجود و اثبات وجود واجبى، بطریق محققان از عرفا و متألهان از حکما «قدس اللّه اسرارهم».

باید توجّه داشت که وجود امکانى اگر چه مصداق وجود است ولى از آنجا که عین ربط به علت است و اضافه وجود مطلق است، ذاتش متقوم به علت است و صدق موجود بر آن به ‏نحوى از تبعیت است.

منابع :

  • آشتیانی  سید جلال الدین، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، صص  166 تا  167