عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

اسم اعظم در حقیقت اسم عینى است نه کتبى فقط. آرى کتبى ظلى عینى است و هر یک را در عالم خود أثرى بلکه آثارى خاص. وجود انسان کامل اسم اعظم است، چنانکه خاتم صلى الله علیه و آله و سلم اعظم اسماء الله الحسنى است و این اسم اعظم نصیب کسى دیگر نمی ‏شود محیى الدین عربى در فص عزیزى در باره خاتم (ص) گوید: و هذا الحدیث (اى حدیث انقطاع النبوه بعد نبینا صلى الله علیه و آله و سلم) قصم ظهور اولیاء الله (ص 318 ط 1) بلى بدان قدر که بآن حضرت تقرب عینى تحصیل کرده ‏اى نه أینى، به اسم اعظم حق نزدیک شدى و در این مقام بین نبوت تشریعى و انبائى فرق بگذار. و چون قرآن صورت کتیبه خاتم (ص) است و هر دانى ظل عالى است، این اسم کتبى را نیز توانى اسم اعظم دانى و خوانى.

منابع :

  • حسن زاده آملی - حسن، هزار و یک نکته، نکته 215، ص 137