عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

وجود مساوق با حق است، و وجود مساوق با حق، صمد است؛ فإن شئت قلت:

وجود غیر متناهى است؛ و إن شئت قلت: وحدت وجود است؛ و إن شئت قلت: وحدت واجب الوجود به توحید صمدى است، و وجود صمدى دریایى است که به تعبیرى لجّه آن ثابت و ساکن است، و اقتضاء ساحل آن اضطراب و تموج است. فافهم.

جناب امین الإسلام طبرسى در تفسیر سوره إخلاص مجمع البیان از حضرت امام ابو جعفر الباقر علیه السّلام روایت کرده است که فرمود:

حدّثنى أبی عن ابیه عن امیر المؤمنین علیه السّلام انه قال: رأیت الخضر فی المنام قبل بدر بلیله.

فقلت له علّمنى شیئا انتصر به على الأعداء. فقال: «قل یا هو یا من لا هو إلّا هو». فلمّا أصبحت قصصت على رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله. فقال: یا علىّ علّمت الإسم الأعظم ...

و ارباب ادب می ‏دانند که ضمیر منادى واقع نمی ‏شود؛ مثلا یا انت و یا هما درست نیست؛ و به فرموده جناب سیّد علیخان مدنى در شرح کبیر صمدیّه شیخ بهائى:

و یشترط کون المنادى مظهرا فلا یجوز نداء المضمر مطلقا؛ و قال شعبان فی ألفیته:

و لا تقل عند النّداء یا هو                       و لیس فی النحاه من رواه

پس «هو» منادى در جمله روایت عرشى «یا هو یا من لا هو إلّا هو»، که از تفسیر شریف مجمع البیان نقل کرده ‏ایم، ضمیر نیست؛ بلکه مفاد آن همان است که در تفسیر سوره مبارکه اخلاص گفته‏ ایم: «با دقّت تمام در کلمه فوق التمام «هو» در سوره توحید قرآن کریم دانسته می ‏شود که این «هو» هویّت مطلقه است و همه کلمات و جمله‏ هاى بعد از آن، وصف و بیان همان هو مطلق ‏اند. فتدبّر ترشد إن شاء اللّه الوّهاب و به عباره أخرى: هو سوره اخلاص هستى مطلق است نه ضمیر، و بعد از آن تا آخر سوره تفسیر آن است. و چون وجود صمد است، همه قائم به یک حقیقت ‏اند و آن حق است.

توحید صمدى بدان گونه است که لسان حجّه اللّه امام هشتم بدان ناطق است که:

«یا من على فلا شی‏ء فوقه، یا من دنى فلا شی‏ء دونه»؛ یعنى یکتاى همه است. پس‏

توحید حقیقى رسیدن به وجود صمدى و اعتقاد بدان است. در قصیده «ینبوع الحیاه» گفته‏ ام:

و وحده صنع العالمین لحجّه                 على الواحد الحقیق بوحده

فتوحیده الحق الحقیقىّ ناطق‏                بوحدته الشخصیه الصّمدیّه

هو الصّمد الحق أی الکلّ وحده‏              هو الأوّل فی آخر الآخریّه

فصار السّوى غیر السّوى غیر أنّه‏           شئون و آیات لذات فریده

منابع :

  • حسن‌زادة آملی- حسن ، هزار و یک کلمه، ج6، صص 200 و 201