عارف کامل شیخ محمد بهاری همدانی میگوید:
«علوم دو قسماند: یک قسم از آن «کتابی» است و در کتب عنوان شده و قسم دیگر آن نوشتنی نیست و هر کس هم در آن چیزی نوشته، ولیکن اصل آن را به دست نداده، اگر حقیقتاً معرفتی داشته، از قبیل تشریف بوده، فیالجمله اشاره کرده و الا علی ما هو علیه (یعنی آن گونه که حقیقتاً هست) آن نحو مطالب بیانِ لفظی ندارد و پرواضح است که فیوضات غیبیه از قسم آخر خواهد بود» (بهاری همدانی، محمد، تذکره المتقین، ص۹۶).
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، ص 97