در منابع دینی بر سفر الی الله وضرورت آن فراوان تاکید شده است که پرداختن به همه موارد نگارشی مستقل میطلبد. اینک آنچه در خاطر دارم یادآور می شوم.
1 - خداوند میفرماید:
«وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» ( واقعه/۱۰ و ۱۱)؛
«و سبقت گیرندگان مقدّمند و آنانند مقربان پروردگار».
2 - پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
«موتوا قبل أن تموتوا» ( بحار الانوار، ج۶۶، ص۳۱۷ و ج۶۹، ص۵۷)؛
«پیش از مرگ طبیعی، با ارادۀ خویش بمیرید».
3 - امیرمؤمنان علی صلواة الله علیه میفرماید:
«یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ، قَوِّ علی خدمتک جَوارحی، و اشدُد علی العزیمۀ جوانحی و هَب لِی الجِدَّ فی خشیتک و الدَّوام فی الإتّصال بخدمتک، حتی أسرَح الیک فی میادین السّابقین و أسرع الیک فی المبادرین و أشتاقَ الی قربک فی المشتاقین وأدنوَ منک دنُوَّ المخلصین و أخافک مخاف الموقنین و أجتمعَ فی جوارک مع المؤمنین» (مفاتیح الجنان، دعای کمیل)؛
«پروردگارا، پروردگارا، پروردگارا! برای انجام خدمتت اعضای مرا نیرو بخش و برای آهنگ کردن به سویت دلم را محکم گردان و در ترس از تو کوشش عطایم کن و مداومت در پیوستن به خدمتت را بهرهام ساز، تا در میدانهای پیشتازان به سویت برانم و در زمرۀ شتابندگان به سویت بشتابم و در صفِ مشتاقان به سوی قربت اشتیاق پیدا کنم و همچون نزدیک شدن مخلَصان به تو نزدیک گردم و همچون ترس یقین داران از تو بترسم و در جوار تو با مؤمنان گرد آیم».
4 - امیرمؤمنان علی علیه السلام میفرماید:
«أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْیا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ» (نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۳)؛
«پیش از اینکه جسمتان از دنیا با مرگ بیرون شود، قلبهایتان ر ا از آن خارج سازید».
5 - امام باقر علیه السلام میفرماید:
«لَا مُصِیبَۀ کَاسْتِهَانَتِکَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاکَ بِالْحَالَ الَّتِی أَنْتَ عَلَیهَا» (تحف العقول، ص۲۸۷)؛
6 - امام صادق علیه السلام میفرماید:
«مَنِ اسْتَوَی یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ کَانَ آخِرُ یوْمَیهِ خَیرَهُمَا فَهُوَ مَغْبُوطٌ وَ مَنْ کَانَ آخِرُ یوْمَیهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ یرَ الزِّیادَ فِی نَفْسِهِ فَهُوَ إِلَی النُّقْصَانِ وَ مَنْ کَانَ إِلَی النُّقْصَانِ فَالْمَوْتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الْحَیاۀ»(وسائل الشیعة، ج۱۶، ص۹۴)؛
«هر آن کس که دو روز پیاپیاش همگون باشد، مغبون و زیانکار است و هر کس روز پسینش از روز پیشینش بهتر باشد، مورد رشک است و هر کس روز پسینش از روز پیشینش بدتر باشد، از درگاه الهی دور شده است و هر کس در جان خود فزونی و رشد نبیند، به سمت کاستن میرود و هر کس چنین است، مرگ از زندگی برایش بهتر است».
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص110 تا 112