افراد پاک عالم، یعنی پیامبران، جانشینان آنان و اولیای الهی، گرچه از خاکند، ولی افلاکیاند و خاکی نیستند. آنان گرچه پای در فرش دارند، اما سر بر عرش میسایند و بلکه عرش را در جان دارند که:
«قلبُ المؤمنِ عَرشُ الرَّحمان»(بحارالانوار، ج۵۵، ص۳۹)؛
«دل مؤمن راستین عرش پروردگار رحمان است»
همنشینی با افراد پاک، پاک شدن میطلبد. در عالمی که پلیدی، شک و گناه را بدان راهی نیست، انسان آلوده را راه نمیدهند.
رو سینه را چون سینهها هفت آب شو از کینهها
وانگه شراب عشق را پیمانه شو، پیمانه شو (دیوان شمس تبریزی)
آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن تو خانه، سپس میهمان طلب(دیوان حافظ)
از آثار و نتایج مهم سفر الی الله راهیابی به مقام قرب الی الله و همنشینی با مقرّبان درگاه اوست.
اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله فراوان بودند، اما سلمان، محمدی و «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» (عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۶۴) میشود. یاران علی بن ابیطالب علیه السلام ـ آن شیر صحنۀ جهاد اکبر و اصغرـ بسیارند، اما افرادی همانند میثم تمّار کماند. شاگردان امام باقر علیه السلام کم نیستند، اما جابر بن یزید جُعفی فردی دیگر است. آن قدر قابلیت یافته که ساعتها تنهای تنها با امام بنشیند و هفتاد هزار روایت بیاموزد، روایاتی که اجازه ندارد به احدی بازگوید و آنگاه که سینهاش از تحمّل آن همه اسرار به تنگ میآید، همانند رئیس الأولیاء، علی بن ابیطالب صلواة الله علیه، به فرمان امام صادق علیه السلام مأمور رازگویی با چاه و چالۀ بیابان میشود (رجال نجاشی، ص۱۹۴).
افراد پاک عالم، یعنی پیامبران، جانشینان آنان و اولیای الهی، گرچه از خاکند، ولی افلاکیاند و خاکی نیستند. آنان گرچه پای در فرش دارند، اما سر بر عرش میسایند و بلکه عرش را در جان دارند که:
«قلبُ المؤمنِ عَرشُ الرَّحمان»(بحارالانوار، ج۵۵، ص۳۹)؛
همنشینی با افراد پاک عالم در عوالم بالا از مهمترین و شیرینترین ثمرات سلوک الی الله است. حور و قصور کجا و این کجا. در روایتی در کامل الزیارات آمده که چگونه «حسینیها» در روز قیامت، بودن در محضر اباعبدالله الحسین علیه السلام ـ امام عشق سرخ ـ را بر آرمیدن در کنار «حور جنّت» ترجیح میدهند و تا حضرتش پا به بهشت ننهد، قدم در بهشت نمینهند و گویا پیشاپیش، عطای بهشتِ بیحسین علیه السلام را به لقایش بخشیدهاند (کامل الزیارات، صص۸۱ و ۸۲).
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 115 تا 116