از آنچه گذشت میتوان گفت آدمی را شش سفر است.
اول از عالم بالا و عالم پاک به سوی عالم ادنی و عالم خاک. کریمۀ: «و لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ثم رددناه اسفل سافلین» (تین/۴ و ۵)؛ «به راستی که آدمی را در نیکوترین اعتدال آفریدیم و سپس او را به پستترین مراتب پستی بازگردانیدیم» به این سفر اشاره دارد.
دوم سفری در دنیا
و سوم سفری به سوی کمال انسانی
و این سفر خود چهار سفر است که مجموعاً شش سفر میشود.
ولی موضوع بحث عرفان عملی همین اسفار چهارگانه است.
یعنی؛ عرفان به الانسان بعد الدنیا میپردازد و نه به
الانسان قبل الدنیا یا فی الدنیا.
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، ص 160