عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

تفاوت‌های دو نظر

یکم: بین این دو نظر تفاوت‌های فراوانی است

مثلاً:

۱. در تعداد درجات اختلاف دارند.

۲. در اسامی درجات اختلاف دارند و نسبت میانشان عموم من وجه است. یعنی هریک از دو نظر درجاتی را آورده که در نظر دیگر نیست، چه اینکه بعضی درجات در دو نظر مشترک است.

۳. در جایگاه هر درجه اختلاف دارند، مثلاً هوی در نظر اول، رتبۀ اول است و در نظر دوم رتبۀ پنجم است. عشق در نظر اول رتبۀ چهارم است و در نظر دوم رتبۀ نهم است.

۴. تقریر دوم منطقی‌تر از تقریر اول به نظر می‌رسد.

مشترکات دو نظر

دوم: اگر مشترکات این دو نظر را در کنار موارد اختلافی در نظر بگیریم، تعداد درجات و یا اسامی ۱۷ می‌شود. زیرا در رأی اول ۱۱ و در رأی دوم ۹ مورد آمده که مجموعاً ۲۰ تا می‌شود و با حذف سه اسم هوی، شغف و عشق که مشترکند ۱۷ تا باقی می‌ماند که همه به ترتیب حروف الفبا چنین می‌شوند: 

۱. تَبْل ۲. تَدلیه ۳. تَیم ۴. جَوی ۵. حُبّ ۶. شَعَف ۷. شَغَف ۸. صَبابِه ۹. عِشق ۱۰. عَلاقه ۱۱. کَلَف ۱۲. مَیل ۱۳. هَوی ۱۴. هُیوم ۱۵. وُدّ ۱۶. وَلَع ۱۷. وَلَع غَرام.


منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 205 تا 206