عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

استاد بر این مطلب تاکید داشتند و می‌فرمودند: اگر این قرائت در ضمن نماز نافلۀ شب باشد، اثرش بیشتر است و لازم نیست یک سورۀ کامل قرائت شود، بلکه می‌توان یک سوره طولانی یا نسبتاً طولانی را در رکعات یازده‌گانه نماز شب تقسیم کرد و یا از قسمت‌های مختلف قرآن قرائت نمود.

در مراحل بعدی سلوک گاه به سالک دستور می‌دهند که همیشه یا در قرائتِ برخی سور قرآنی همچون سورۀ "ص" در شب‌های جمعه، قاری را غیر و خود را مستمع فرض کند و در این حال چه بسا سالک عاشق، صدا را از صاحب صدا می‌شنود. نظیر حالتی که در روایت از امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام حکایت شده است (مفتاح الفلاح، ص۳۷۲).


منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، ص 218