عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

گاه تاثیر نَفْس و نَفَس انسان باطن‌دارِ صاحب ضمیری، آدمی را عاشق و شیفتۀ ربّ ودود می‌نماید. گویند مرحوم آیۀ الله حاج شیخ محمدجواد انصاری در ابتدا با روش عارفان به شدت مخالفت می‌نموده و در جلسات یکی از این طائفه در همدان شرکت می‌کرده و با بیاناتش مجلس را به‌هم می‌ریخته است. دریکی از جلسات آن درویش صافی ضمیر نگاه عمیقی در صورت ایشان می‌کند و می‌گوید: چه خیال کردی؟! به‌زودی از تو آتشی بر‌می‌خیزد که دیگران را می‌سوزد. مرحوم انصاری می‌فرمودند:

آن شب وقتی برای نماز شب بر‌خواستم حال عجیبی داشتم و از شدت احساس قرب به حضرت حق، داشتم دیوانه می‌شدم. از آنجا کار ما شروع شد و به اینجا کشید.


منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 219 تا 220