عرفاً برای اثبات ضرورت راهنما در سفر الی الله تلاش فراوانی کرده و ادلۀ گوناگونی اقامه نمودهاند که طرح و بررسی همۀ آنها میسّر نبوده و مثنوی را هفتاد من کاغذ میکند. فقط شیخ نجمالدین رازی در کتاب مرصاد العباد ۱۰ دلیل اقامه کرده است (مرصاد العباد، ص۱۲۸). ادلۀ این مطلب را میتوان به دو بخش عقلی و نقلی و ادله نقلی را میتوان به دو بخش قرآنی و روایی تقسیم نمود.
به برخی از این ادله اشاره میکنیم:منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، ص 242