شاکلهها گوناگون است و هر کس بر اساس شاکله و ساختار وجودی خویش عمل میکند و بر همین اساس نمیتوان برای سلوک، نسخهای جامع و همگانی پیچید و به دست همه داد؛ بلکه انسانی کامل لازم است که بر اساس شاکلهها و نفوس گوناگون افراد، هر کس را از دریچۀ نفس خویش و بر اساس شاکلهاش راهنمایی کرده و به مقصد برساند.
خداوند در حدیثی قدسی میفرماید:
«برخی از بندگانم را با فقر نگه میدارم و برخی را با غنا و بینیازی که اگر گروه نخست را غنا و گروه دوم را فقر دهم ایمانشان مستقیم نمیماند»(بحار الانوار، ج۵، ص۲۸۴).
انسان کامل ولی الله است و به رنگ خدایی رنگ شده است و بدین جهت او هم با سالکین الی الله دقیقاً به همین گونه رفتار میکند؛ یعنی با هر کس بر اساس شاکله و کشش و اندازۀ او برخورد میکند.
کسانی که با روایات اهل بیت: آشنایند به خوبی میدانند که این روایات از نظر سطح مطالب و بلندای محتوا یکسان نیستند. این اختلاف محتوا عوامل متعددی دارد، ولی عمدهترین عامل آن همان اختلاف مخاطبان از نظر استعداد و کشش و فهم و قدرت تعقل یا شهود است.
ائمۀ اطهار: خود به این مطلب تصریح و تاکید کردهاند. همین نکتۀ مهم روشنگر علت اختلاف دعاهای آن بزرگواران با روایاتشان میباشد. به این مطلب مرحوم ملکی تبریزی و شاگردش خمینی کبیرتصریح کردهاند (اردبیلی،تقریرات، ج۱، ص۸۹ و ج۳، ص۱۸۳).
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 254 تا 255