عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

ذکر یعنی یاد خدا، کاری که سالک جز آن کاری ندارد. در روایت است که مقصود از زیاد یاد خدا بودن زیاد سبحان الله و لااله الا الله گفتن نیست، بلکه مقصود به یاد حق تعالی بودن در همه حال و به خصوص هنگام وسوسه‌ها است. ذکر اگر بر زبان جاری شود، ورد نامیده میشود که اگر همراه با توجه قلبی باشد مطلوب است. ضرورت دوام ذکر و ورد برای سالک از ادلهٔ فراوانی قابل استفاده است. مثلاً امام صادق علیه السلام در مورد پدرش میفرماید:

«پدرم دائماً زبانش به ذکر لااله الا الله مرطوب بود» (کافی، ج۲، ص۴۹۸)

و در مورد خود در حدیث عنوان بصری به عنوان فرمود:

«لِی أَوْرَادٌ فِی کُلِّ سَاعَهٔ مِنْ آنَاءِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ فَلَا تَشْغَلْنِی عَنْ وِرْدِی» (بحارالانوار، ج۱، ص۲۲۴)؛ «من در هر ساعت شب و روز اوراد و اذکاری دارم، مرا از آنها باز مدار».

با مراجعه به کتاب‌های دعا همانند مفتاح الفلاح شیخ بهایی انسان به خوبی مییابد که برای همهٔ ساعات شبانه‌روز، روزهای هفته و ماه و ماه‌های سال، از سوی پیشوایان دین اوراد و اذکاری بیان شده است. باری،

یک چشم زدن غافل از آن شاه نباشیم

شاید که نگاهی کند آگاه نباشیم


منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 326