عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

اگر ذات وجود را طورى اعتبار کنیم که اسماء و صفات در او مستهلک باشند این معنى را مقام احدیت گویند و اگر ذات را با اسماء و صفات به طور تفصیل اعتبار کنیم مقام واحدیت گویند. مقام اسماء و صفات نیز مى‌‏نامند. 

احدیت و واحدیت به این معنا مصطلح عرفاست اما حکما که احد و واحد مى‌‏گویند یعنى سلسله موجودات عالم را به براهین عقلیه، طرفى است و آن طرف واجب الوجود است. 

سپس در رفع شبهه ثنویت برهان اقامه مى‌‏کنند که این طرف یکى بیش نیست، یعنى واحد است. 

سپس حرفى بالاتر و مطلبى دقیق‏‌تر عنوان مى‌‏کنند که این واحد مرکب نیست بلکه بسیط الحقیقه است و از این معنى که شی‏ء واحد بسیط الحقیقه هم باشد، تعبیر به احد مى‌‏شود. 

«واحد» یعنى یکى و «احد» یعنى یکتا. واحد با مرکب مى‌‏سازد به خلاف احد. 

مرحوم حاجى سبزوارى مى‌‏فرماید: 

کما هو الواحد انّه الأحد


منابع : 

  • ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی، ص: 16