عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

اگر ملائکه عارف به نفوسشان بودند به مقام آدم عالم بودند و چون علم پیدا مى‏‌کردند عاصم و نگهدار خود بودند و زبان در حق آدم به تجریح دراز نمى‏کردند. ولى ایشان علاوه بر اینکه خویشتن را دیدند، تزکیه نفس خود هم کردند و گفتند نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ‏ (بقره: 30).

حال آن که تزکیه نفس قبیح است و این دعوى نادرست است زیرا مسبّح و مقدّس حق تعالى است مر نفس خود را در مظاهرش. در هر حال مسبّح اوست، مذکّر اوست.


منابع : 

  • ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی، ص: 26