عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

به آدم (کون جامع) حق جلّ و علا به خلقش نظر فرمود و بدانها رحمت بخشید، بیانش اینکه چنانچه شیخ کبیر در کتاب‏ فکوکش آورد انسان کامل حقیقى برزخ بین وجوب و امکان است و مرآت جامعه بین صفات قدم و احکام آنها، و بین صفات حادث.

تقدیر به یک ناقه نشانید دو محمل‏

طغراى حدوث تو و سلماى قدم را

و این انسان کامل واسطه بین حق و خلق است و به سبب او و به سبب هر که در مرتبه اوست، فیض حق و مدد او که سبب بقاى ما سوى اللّه است به همه عوالم علوى و سفلى مى‌‏رسد و اگر این برزخیتش که با طرفین مغایر نیست نباشد هیچ شی‏ء از عالم، مدد الهى وحدانى را نمى‌‏پذیرد زیرا مناسبت و ارتباط نیست، تا مدد به آنها برسد.


منابع : 

  • ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی، صص: 26 و 27