عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

به حکم بتّى و قطعى عقلى و برهان مسلم منطقى و حکم فطرى، بین علت و معلولش سنخیت تامه است که هیچ گاه از شی‏ء ضد او و مناقض و مخالف او و به عبارت اخرى غیر او صادر نمى‌‏شود و این نکته دقیق را خداى جلّ و علا به لفظ آیه و آیات در قرآن مجید بیان فرمود، یعنى لفظ آیه حاکى است که وجود اصل است و همه ظل اصل خود هستند و به تعبیر شیخ نظامى:

اى سایه مثال گاه بینش‏                 در پیش وجودت آفرینش

پس آیه علامت اصل است و به تعبیر حکم کلى از این جمله کریمه قرآن که‏ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ‏ (إسراء: 84) استفاده مى‌‏شود که عمل هر عاملى مجانس و مسانخ و مشابه و مشاکل اوست. حکیم گوید: بین علت و معلول سنخیت است. عارف گوید:

صفات محدث در حادث، یعنى اسما و صفات محدث در حادث پیاده مى‌‏شود که از این روى ارتباط بین حادث و محدث برقرار است. مگر اسما مستأثره محدث که محال است از مقام خود تنزل کند. چنانکه گفته مى‌‏شود این معنى به زبان روایات و تراجم انبیا به لفظ «ان اللّه تعالى خلق آدم على صورته» و امثال آن که ذکر مى‌‏شود ادا شده است.


منابع : 

  • ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی، ص: 41