عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

بدان هر اسمى از اسماء الهیه را مظهرى است از موجودات، به اعتبار غلبه ظهور صفتى که آن اسم مشتمل است بر آن صفت در آن مظهر و آن مظهر اسم اللّه است به اعتبار دلالتش بر اللّه از جهت اتصافش به آن صفت. به این بیان که اللّه، همان خالق و مدبر هر نوعى از انواع خلایق است به اسمى از اسمائش و آن اسم رب آن نوع است و اللّه سبحانه رب ارباب است و به این معنى کلام اهل بیت علیهم السلام در ادعیه‌‏شان اشاره دارد که فرمودند: «بالاسم الذی خلقت به العرش و بالاسم الذی خلقت به الکرسی و بالاسم الذی خلقت به الأرواح»، و غیرها و از امام صادق (علیه السلام) است که فرمود: «قسم به خدا ماییم اسماى حسنى که از بندگان عبادتى قبول نمی‌‏شود مگر به معرفت ما»، زیرا ائمه علیهم السلام وسایل معرفت ذات حق و وسایط ظهور صفات او و ارباب انواع مخلوقاتش هستند و علم به همه اسماء حاصل نمى‌‏شود مگر براى کسى که مظهر همه اسماء باشد و مظهر همه اسماء نیست مگر آن کسى که در جبلّت و سرشت او استعداد قبول همه آن اسماء باشد و آن کس نیست مگر آدم (انسان کامل) وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها.

منابع : 

  • ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی، ص: 54