عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عالم دنیا در تعبیرات دینی در برابر عالم آخرت است که مظهر حیات حقیقی است.

«وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَۀ لَهِی الْحَیوَانُ لَوْ کَانُوا یعْلَمُونَ» (عنکبوت/۶۴)؛

«به درستی‌که فقط آخرت جایگاه حقیقی «حیات» و زندگی است، اگر آنان می‌دانستند».

اولین منزلی که سالک بدان بار می‌یابد، «برزخ» است. سالکی که به برزخ رسید و حیات برزخی یافت، از دنیا گذشته است. پس مبدأ سلوک مسافر الی الله دنیا است که از آن تعبیر به عالم طبع و عالم ناسوت نیز می‌شود. این تعبیر از آیات قرآنی برگرفته شده، همانند:

«إِنَّ الَّذِینَ لا یرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَیاة الدُّنْیا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیاتِنَا غَافِلُونَ * أُولَئِکَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا کَانُوا یکْسِبُونَ»(یونس/۷ و ۸)؛

«همانا آنان که به ملاقات ما امیدوار نبوده و به زندگی دنیا خشنود بوده و بدان تکیه کرده‌اند و آنان که از نشانه‌های ما غافلند، جایگاهشان آتش است به سبب آنچه در دنیا بدست آورده و ذخیره کرده‌اند». 

در این آیات اطمینان به زندگی دنیا و دل دادن به آن با «رجاء لقا پروردگار» و سفر به سوی او ناسازگار دانسته شده است و به خوبی می‌فهماند که مبدأ سلوک، دل کندن از دنیاست، چه اینکه سفر الی الله سفر به سوی عوالم بعد از دنیا است.



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 378 تا 379