عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

مرحوم فیض کاشانی در رسالۀ «زاد السالک» می‌فرماید:

«مبدأ سفر الی الله جهل و نقصان طبیعی است که با خود از شکم مادر آورده‌ای».

وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئًا» (نحل/۷۸)؛

«و خداوند شما را از شکم‌های مادرانتان بیرون آورد، در حالی‌ که هیچ نمی‌دانستید»( زاد السالک، ص۱).

ممکن است پرسیده شود: چگونه انسان جهل و نقصان را از شکم مادر با خود آورده در حالی ‌که در بحث «زاد و توشۀ سفر» گفته شد که سرمایه‌های اولیۀ سلوک در وجود انسان فطرتاً نهفته است؟

در پاسخ می‌گوییم: راه سلوک راه فطرت است و با احیای فطرت توحیدی در وجود سالک آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد. سرمایه‌های اولیه‌ همان است که خداوند متعال در قرآن فرموده است:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» (شمس/۷ و ۸)؛

«و سوگند به نفس آدمی و کسی که او را با کمال اعتدال آفرید، آن‌گاه زشتی‌ها و پرهیزکاری‌اش را به او الهام کرد». 

نوزاد تازه از مادر متولد شده اگرچه از علوم حصولی خالی است، ولی کوله‌باری از علوم حضوری بر دوش جان خویش دارد و آیۀ سوره نحل به قرینۀ آیۀ سورۀ شمس فقط دربارۀ علوم حصولی است.



منابع : 

  • سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیت‌الله علی رضائی تهرانی، صص 379 تا 380