از منازل سلوک الی الله در کتب اهل معرفت تعبیرات گوناگونی است، مانند:
1 - راه خدا «مقاطعی» دارد که باید پیموده شود.
2 - راه خدا «منازلی» دارد که سالک با رسیدن به هر منزل در آن آرام میگیرد و سپس با نفَسِ تازه به راه خود ادامه میدهد.
3 - راه خدا «مقاماتی» دارد که سالک ابتدا به صورت «حال» آنها را تحصیل میکند و سپس با «ملکه» کردن آن حالات، به مقامات متحقق میگردد.
4 - در راه خدا سالک به «کیفیات نفسانی» گوناگونی متصف میشود که این کیفیات برای سالک در آغاز به صورت «حال» و سپس به صورت «ملکه» خواهد بود(اسفار، ج۴، ص۱۱۱).
5 - راه خدا «حجابهایی» ظلمانی و نورانی دارد که سالک باید آنها را دریده و از آنها گذر کند.
6 - در راه خدا «عوالمی» است که سالک باید در آنها وارد شده و از آنها گذر کند. از این عوالم گاه تعبیر به «حضرات» یا «نشـآت» میشود.
7 - در راه خدا سالک باید به «اسماء» حق متحقق گردد و از اسمی به اسم کلیتر و همینطور سفر کند تا به امّ ائمۀ الاسماء (الله) متحقق گشته به کمال انسانی برسد.
8 - در راه خدا سالک در «مراتب نفس» خود سلوک میکند. از «طبع» خود آغاز میکند و به «سرّ» خویش بار مییابد تا به مقام «خفی» و «اخفی» راه یابد.
9 - در راه خدا سالک باید در «هفت شهر عشق» سفر کند و «وادیهای محبت» و «مراتب ولاء» را بپیماید (لب اللباب، ص۹۹؛ آشنایی با علوم اسلامی شهید مطهری، بخش عرفان، درس۲) . جامی در تمجید از مقام عطار نیشابوری میگوید:
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر خم یک کوچهایم
10 - در راه خدا سالک در باطنِ «درجات شریعت» که طریقت است، سیر میکند تا به حقیقت که پایان طریقت است، میرسد. درجات شریعت همانند اسلام، ایمان، هجرت، جهاد و ... و نیز جزئیاتی که در هر یک مطرح است میباشد (اسفار، ج۱، ص۱۴. حاشیه مرحوم آقا محمدرضا قمشهای؛ رسالة سیر و سلوک منسوب به مرحوم بحرالعلوم نیز بر همین اساس نگارش یافته است).
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 397 تا 398