بعضی حجاب را سه حجاب دانسته اند: طبع، مثال و عقل و رفع آن را به عبور از آنها دانستهاند(سیر و سلوک بحر العلوم، ص ۱۲۸.(پاورقی))
نقد و تحلیل
اولاً: پس از عبور از عقل تا رسیدن به سرمنزل مقصود راه بسیار است. تمامی یا بیشترِ مراتب فیض اقدس باید پیموده شود. مثلاً عین ثابت عبد که دریچۀ رسیدن او به مقصود است، در عالم اعیان ثابته که پس از عالم عقل قرار دارد، واقع است و سالک بدون رسیدن به او و گذر از او به مقصود نمیرسد.
ثانیاً: هر یک از عوالم سهگانه درجاتی دارد که دانستنش بر سالک لازم است، مثلاً مثال، به مثال متصّل و مثال منفصل تقسیم میشود و این تقسیم در باب مکاشفات و خوابها تأثیر فراوانی دارد.
منابع :
- سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی)، آیتالله علی رضائی تهرانی، صص 415 تا 416