عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عماء أبر رقیق است أبر در عالم دنیا در فضا در میانه هوا قرار مى‌‏گیرد که فوق او هم عنصر هواست و تحت او هم عنصر هواست. 

در حدیث آمده است که عربى اعرابى به نام ابو رزین از رسول اللّه مى‌‏پرسد که خداى ما پیش از آن که خلق را بیافریند در کجا بوده است «این کان ربّنا قبل ان یخلق الخلق» رسول اللّه در جواب فرمود: «فی عماء ما فوقه هواء و ما تحته هواء» یعنى خداوند در عمائى که آن عماء از جنس این عماء عالم دنیا نیست بوده است زیرا عماء را وصف کرده است به اینکه زیر و زبرش هوا نیست.

 پس عماء در حدیث اشاره است به امرى وراى عالم طبیعت. بدان که نفس انسانى یعنى دم او قائم به نفس ناطقه است که صادر از اوست و این دم تا به مخارج حروف نخورد حرفى به وجود نمى‌‏آید و حرف نیست مگر تعینات همین دم که به مخارج حروف از انتهاى حلق تا ابتداى لب مى‌‏باشد. 

عماء در حدیث اشاره است به نفس رحمانى که صادر نخستین و تعین اول است. در این مرتبه، خلق نیست و چون این نفس رحمانى به تعینات گوناگون درآید خلق، به ظهور پیوندد. و این خلق نیست مگر برخورد نفس رحمانى به تعینات که «من و تو عارض ذات وجودیم» که این تعینات به منزله مخارج حروفند و چون این نفس رحمانى در ما سوى اللّه سریان دارد آن را به أبر رقیق تعبیر فرمود.

منابع : 

  • ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی، صص: 272 و 273