عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

هر موجودی در گذر از مراتب قوس نزول، احکام آن مرتبه را به خود می‌گیرد و به تعبیر دیگر که در متون عرفا آمده است، رنگ آن مرتبه را به خود گرفته (شرح فصوص الحکم قیصری، ص۶۵)و بهره‌ای از آن مرحله در خود فراهم می‌سازد، از همین روی به مراتب نزولی، مراتب استیداعیه گفته می‌شود که خصوصیات خود را در موجوداتی که از آنها می‌گذرند به ودیعه می‌گذارند. البته در مسیر قوس نزولی از آن قسمت که نطفه وارد رحم می‌شود تا انسان شکل گیرد و قوس نزولی به پایان رسد، به جهت آنکه در این مراحل، استقرار در رحم یافته است، مراتب استقراریه نامیده می‌شود.

صدرالدین قونوی در مفتاح الغیب می‌گوید:

فمبدأ الاستقرار، فی الرحم وما قبل ذلک فمختص بمقام الاستیداع.

(قونوی، مصباح الانس، سؤال چهارم از خاتمه، ص ۲۹۷)

آغاز استقرار (و مراتب استقراریه) در رحم است و مراتبی که قبل از آن قرار دارد، به مقام استیداع اختصاص دارد.

(ر.ک: مصباح‌الانس، از ص ۲۹۴ ـ ۲۹۷؛ التمهید فی شرح قواعد التوحید، فصل ۴۹، ص ۴۸۹، ۴۹۰)

منابع :

  • امینی نژاد – علی، حکمت عرفانی، ص 539