عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

متاخرین مشاء هر چند معتقد به اصالت وجود و اعتبارى بودن ماهیت ‏اند و لکن قائل ‏اند که موجودات عینى خارجى، حقائق متباینه‏ اند یعنى متباینه بتمام ذواتها البسیطه ‏اند، نه متباینه به فصول تا ترکیب در وجود لازم آید و وجود مطلق جنس شود و نه متباینه به مصنفات و مشخصات تا ترکیب در وجود لازم آید و وجود مطلق نوع شود و مفهوم وجود مطلق که بر این حقائق متباینه حمل می ‏شود عرضى لازم محمول من صمیمه است نه محمول بالضمیمه، در محمول بالضمیمه عارض و معروض دو چیز است، و محمول که معروض است سابق بر حامل یعنى عارض است اما در قول یعنى حمل وجود مطلق بر اعیان وجودات متباینه خارجیه حمل لازم بر ملزومات متعدده و متباینه است و در عین حال این حمل بر سبیل تشکیک است یعنى اطلاق وجود که همین وجود مطلق لازم است بر ملزومى مثلا ذات واجب تعالى اولى و اقدم بر ملزومات دیگر است و على هذا القیاس‏ و در میان ملزومات فقط واجب تعالى تاکد و توحد وجودى آن چنانى دارد که انیت محض است و منافاتى نیست که لازم واحد را یعنى وجود مطلق عارض را یک معنى باشد و ملزوماتش متباینه باشند و اطلاق لازم بر آنها بر سبیل تشکیک باشد.

پس‏ وجود مطلق عارض، خود معروض تشکیک است، و حصص وجودیه یعنى وجودات خاصه امکانیه و نیز وجود واجب تعالى، معروض معروض و به عبارت دیگر تشکیک عارض وجود مطلق عام است، و وجود مطلق عام عارض وجودات متباینه خارجیه‏

فذلکه این تقریر مذهب متاخرین مشاء در وجود این که:

  • وجود اصل در تحقق و ماهیت اعتبارى است‏
  • وجودات حقائق متباینه بتمام ذواتها البسیطه‏ اند
  • وجود مطلق عام عارض لازم وجودات خارجیه متباینه است، و محمول است بر آنها اما محمول من صمیمها نه محمول ضمیمه اى‏
  • اطلاق وجود عام بر وجودات خارجیه متباینه على سبیل تشکیک است که لازم واحد است و ملزومات متعدده و متباینه‏
  • تشکیک عارض بر وجود عام و وجود عام عارض بر ملزومات که وجودات خارجیه متباینه ‏اند، مى باشد
  • از این ملزومات یعنى وجودات خارجیه متباینه یکى از آنها که واجب تعالى است صرف وجود است به این معنى که ماهیت ندارد و جز وى، کل ممکن زوج ترکیبى من وجود و ماهیه‏

این توحید که از متاخرین مشاء نقل کرده ایم، تنزیهى است در عین تشبیه، یعنى حق سبحانه را از صفات و احوال موجوداتى تنزیه کرده‏ اند، و به مجردات و مفارقات نوریه تشبیه نموده ‏اند هر چند که فقط در واجب تعالى قائل به تاکد وجودى و انیت محضه‏ اند و او را فوق تمام می دانند نه مطلق مفارقات را.

منابع :

  •  حسن زاده آملی  حسن، رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، صص 52 و53